Waarom moet je hier goed over nadenken?
Wie online wilt verkopen, denkt meestal aan een klassieke e-commerce website met een soort productcatalogus.
Maar eigenlijk kan online verkopen of bestellen op heel uiteenlopende manieren gebeuren: via een eigen website, een mobiele applicatie, marktplaatsen, sociale media, enz.
Bovendien heeft elke bedrijfssector eigen behoeften. Een vakantiehuisje boeken, modeartikelen kopen, een abonnement nemen op een dienst of software kopen en downloaden, zijn immers heel verschillende acties.
Ga dus niet te snel voor de eerste de beste oplossing waar je over hoort. Neem de tijd om de verschillende mogelijkheden op de markt te analyseren en de oplossing te kiezen die het best bij jouw bedrijf past en het type handelaar dat je bent (handelaar die enkel online actief is, multi-channel handelaar, cross-channel handelaar, omnichannel handelaar ).
Ook belangrijk is dat je met je e-commerce-oplossing elke internetgebruiker een winkelervaring op maat moet kunnen bieden, rekening houdend met zijn voorkeuren, online gedrag en behoeften/interesses. Denk daarbij bijvoorbeeld aan gepersonaliseerde productaanbevelingen, gerichte promoties en klantenservice op maat.