Inhoud
Op een Multi Vendor platform heeft de klant toegang tot het aanbod van verschillende verkopers op één site of applicatie. Die is weldoordacht ontworpen in functie van het winkelgemak en het vertrouwen van de klant. Er bestaan verschillende soorten platformen:
- Marktplaatsen bieden een breed gamma aan producten aan van een groot aantal verkopers. Sommige bieden alle soorten producten aan, terwijl andere zich toespitsen op specifieke producten zoals doe-het-zelfproducten, kleding of ambachtelijke producten.
- Besteltools: een aantal ondernemingen hebben zich gespecialiseerd in systemen voor het aannemen (en leveren) van bestellingen voor bepaalde sectoren, bijvoorbeeld de Horeca, lokale handelaars of toeristische activiteiten. Wie met dergelijke sites werkt, besteedt dit stuk van de verkoop volledig aan hen uit.
- Advertentieplatformen worden gebruikt door particulieren om bijvoorbeeld een tweedehandsfiets te verkopen, maar ook door bedrijven en handelaren om bijvoorbeeld artikelen in einde-voorraad aan te bieden.
- Deelplatforms geven een klein aantal verkopers de mogelijkheid samen te werken en zijn veelal bedoeld voor gemeenschappen van gebruikers die meestal volgens welbepaalde criteria kopen en genoegen nemen met een beperkter aanbod (bv. verse producten recht van bij de boer, biologische en seizoengroenten, ...). Dergelijke platformen kennen een groeiend succes maar zijn nog beperkt in aantal.
De Multi Vendor site heeft heel wat voordelen:
- De opzet is snel, eenvoudig en voordelig
- Het verkoopkanaal wordt steeds meer gewaardeerd door de consumenten
- Klanten surfen sowieso al naar het platform
- Een groot deel van het verkoopproces (bv. betaling, levering, …) wordt door de externe partij beheerd
- Deze websites hebben een goede reputatie opgebouwd en genieten het vertrouwen van de consument
Hou er wel rekening mee dat:
- De concurrentie bikkelhard is
- Je als verkoper weinig speelruimte hebt om je te onderscheiden van je concurrenten
- Je extra kosten moet voorzien voor een commissie op de verkoop (van 5 tot 20 %) en soms ook een maandabonnement
- contractuele bepalingen zeer onevenwichtig kunnen zijn, in het voordeel van het platform (bv. exclusiviteit, opzegging...)
- Het moeilijker is om klanten aan jou te binden. De consument herinnert zich wel op welke site hij heeft gekocht, maar niet noodzakelijk de naam van de verkoper. Bovendien behoren de klantgegevens toe aan het platform, zodat je geen follow-up acties kan ondernemen.