Inhoud
Elke onderneming heeft zijn eigen bedrijfsmodel. Of je nu producent, (door-)verkoper of detailhandelaar bent, kies voor een onlineverkoopsysteem dat perfect aansluit bij je bedrijfsmodel en je activiteiten.
Binnen e-commerce onderscheiden we vier bedrijfsmodellen:
- b2b (business-to-business):
- Dit model gaat over transacties tussen bedrijven. Bedrijven die op b2b-basis verkopen, moeten vaak bulkorders, specifieke prijsonderhandelingen en langetermijnrelaties met klanten beheren. B2b e-commerceplatforms vereisen op maat gemaakte functies zoals gepersonaliseerde betalingsvoorwaarden en complexere bestelprocessen.
- b2c (business-to-consumer):
- Het b2c-model komt het meest voor. Je verkoopt als bedrijf (niet als fabrikant, zie daarvoor punt 3) aan de eindgebruiker of consument. Platforms voor b2c moeten een optimale gebruikerservaring bieden, met eenvoudige betalingsprocessen en verschillende leveringsopties. Personalisatie en optimalisatie van de gebruikerservaring zijn essentieel voor het maximaliseren van conversiepercentages en klantloyaliteit.
- d2c (direct-to-consumer):
- Met het d2c-model verkopen fabrikanten of merken rechtstreeks aan consumenten, zonder tussenpersonen. Dat model maakt het mogelijk om de hele waardeketen te controleren, de marges te optimaliseren en de relatie met de eindklant te versterken.
- b2g (business-to-government):
- Het b2g-model gaat over transacties tussen bedrijven en overheidsinstanties. Dat betekent reageren op aanbestedingen, voldoen aan strikte regelgeving en het beheren van complexe inkoopprocessen. -e-commerceplatforms voor b2g moeten voorzien zijn van de nodige functionaliteiten, zoals contractbeheer en verbeterde beveiligingssystemen. Hoewel dit model kansen biedt voor stabiele partnerschappen en grote orders, vereist het specifieke expertise om soepel om te gaan met de vereisten van de overheid.