Artikel

Alles zelf doen of uitbesteden?

Inhoud

Hoe wil jij investeren in de onlineverkoop? Wat zijn jouw doelstellingen? Dat bepaalt mee de keuzes die je maakt om online te verkopen.

Investeren kan in drie niveaus:

  1. Je gaat voor een externe kant-en-klare online verkoopdienst (bv. een marktplaats).
    • Die optie is vooral geschikt als je je wilt concentreren op je kernactiviteiten en het technisch en logistiek beheer van je online verkoopkanaal liever overlaat aan externe experts. Dat kan gaan van het bouwen van je website, over het beheren van de betalingen tot zelfs de logistiek.
  2. Je zet in op online verkooptools die je intern beheert.
    • Met die aanpak behoud je de volledige controle over je online verkoopactiviteiten. Maak daarvoor zeker gebruik van een systeem zoals een ERP (Enterprise Resource Planning) en CRM (Customer Relationship Management) software. ERP zorgt voor een geïntegreerd beheer van alle bedrijfsmiddelen, inclusief voorraden, bestellingen en boekhouding. Een goede CRM helpt je bij het beheren van klantrelaties door alle contacten met je klanten te centraliseren en het eenvoudiger te maken om aanbiedingen en klantenservice te personaliseren. Met die tools kan je je online activiteiten efficiënter en geïntegreerd beheren.
  3. Je gaat voor een volledige integratie van online verkooptools in je bedrijfsprocessen.
    • Dat integratieniveau betekent dat online verkooptools niet slechts een aanvulling zijn op je bestaande processen, maar volledig geïntegreerd zijn in je managementsysteem. Dat vraagt meestal om op maat gemaakte oplossingen, goede interne technische expertise en een strategische langetermijnvisie. ERP en CRM spelen daarin ook een cruciale rol en bieden de mogelijkheid om bedrijfsprocessen maximaal te automatiseren en te optimaliseren.

Die keuze is voor iedereen anders. Het is aan jou om de opties te kiezen die het best passen in de huidige fase van je digitale transformatieproces. Kant-en-klare diensten kunnen een eerste stap zijn die blijkt te volstaan of een aanzet geven om verder te gaan in verdere implementatie.

Volgend artikel Kiezen tussen diverse vormen van online verkoop Afgestemd op jouw bedrijfsmodel