Thema

Bezoekers converteren in kopers

Waarom is dat belangrijk?

Gemiddeld 98 % van de bezoekers die op een e-commercesite komen, vertrekken zonder iets te kopen!

Hoewel dat percentage veel hoger ligt dan het percentage dat in fysieke winkels wordt waargenomen, is het eigenlijk vrij logisch, aangezien internetgebruikers zich weinig betrokken voelen wanneer zij een onlinewinkel bezoeken of verlaten.

Al je e-marketing inspanningen (en budgetten) zullen tevergeefs zijn als je geen aandacht besteedt aan het verhogen van het percentage kopers.

Zelfs met een mooi verzorgd aanbod van producten, slagen veel handelaren die online beginnen te verkopen er niet in hun e-shop winstgevend te maken, net omdat ze niet genoeg aandacht hebben besteed aan de zogenaamde conversie van een bezoeker naar een klant.

Een van de fundamentele sleutels tot succes is dus het optimaliseren van jouw site om:

  • de bezoeker te boeien zodat hij geïnteresseerd is in jouw commercieel aanbod en je producten
  • hem te verleiden met een commercieel voorstel dat hem ertoe aanzet artikelen in zijn virtuele boodschappenmandje te leggen
  • hem overtuigt om zijn bestelling te valideren en te betalen

Dat zijn drie fundamentele fasen, want wie niet helemaal tevreden is, kan op elk moment wegklikken en naar een van je vele onlineconcurrenten gaan. Met andere woorden, zorg dat de hele weg die de bezoeker op je site aflegt, hem tot kopen aanzet.

Als we naar de cijfers kijken, wordt vaak vergeten dat een toename van bezoekers die effectief kopen op jouw webshop van 2 naar 3 %,  een stijging van 50 % van de omzet betekent.

Die denkoefening is dus van essentieel belang om je activiteit en marketingacties rendabel te maken.

Aandachtspunten en actielijnen

Specifieke aandachtspunten

Bezoekers omzetten in klanten

Volgend thema Online betalingen ontvangen