Inhoud
Heb je één of meer fysieke verkooppunten, dan doe je er goed aan om je bedrijf ook online te presenteren.
Dat kan op verschillende manieren:
- Je werkt multi-channel: je verkoopt in je fysieke verkooppunt(en) én online, maar de verschillende kanalen functioneren onafhankelijk van elkaar. Dat betekent dat de computersystemen niet onderling verbonden zijn en dat je als handelaar je systemen continu moet bijwerken. Het gebeurt nog te vaak dat handelaren de onlinebestellingen manueel aanvullen in hun algemeen beheersysteem, wat een jammerlijk tijdverlies met zich meebrengt.
- Je werkt cross-channel: je verschillende contactpunten, online en offline worden samengevoegd en vullen elkaar aan. De consument kan zo bijvoorbeeld een product op zijn smartphone raadplegen, het op je website bestellen en in de winkel afhalen. Dat model is vrij gebruikelijk bij kmo's die een geïntegreerd beheerssysteem hebben.
- Je werkt omni-channel: Je zet de klant centraal bij de verschillende interacties tussen hem en je zaak en ontwikkelt een complete synergie tussen de systemen en contactpunten. Met dat systeem vindt de consument bijvoorbeeld zijn favoriete producten in zijn nieuwsfeed op social media terug. In je verkooppunten kan hij zijn smartphone gebruiken om zich te identificeren, zijn boodschappenlijstje op te vragen of zijn aankopen te betalen zonder langs de kassa te passeren. Dat niveau van technologische integratie is ongetwijfeld het meest comfortabel voor de gebruiker, maar het meest complex om te implementeren voor jou als bedrijf.