We nemen een fictief voorbeeld voor het denkproces dat de keuze van een online salessysteem voorafgaat:
Peter runt een zaak die voornamelijk take-away-lunches aanbiedt aan bedrijven in de buurt. Hij merkt dat hij een systeem nodig heeft waarmee klanten makkelijker kunnen bestellen dan via de telefoon. In eerste instantie dacht hij aan een website met bestelsysteem, maar hij heeft een maximum budget van 1.500 euro.
Als Peter zich van meet af aan de juiste vragen stelt, kan hij zijn behoeften nauwkeurig bepalen en zijn zoektocht efficiënter aanpakken:
- WIE? – Lokale zakenlui. Voornamelijk Nederlandstalig, meestal mannen, 30 tot 50 jaar oud en sterk online aanwezig.
- WAT? – Een oplossing waarmee je in een paar klikken de menu van de dag kan raadplegen en bestellen, zonder tijdverlies. Makkelijk op te zetten en te beheren voor het restaurant.
- WAAR? – Online.
- WANNEER? – Zo snel mogelijk operationeel. De menu's moeten dagelijks gepost worden. De bestellingen stellen Peter in staat zijn bereidingswerk beter te organiseren.
- HOEVEEL? – Peter rekent een 60-tal klanten per dag.
- WAAROM? – Vandaag verliest hij veel tijd met foute bestellingen omdat ze die per telefoon aannemen en op een papiertje noteren. Daarnaast kampt hij ook met een aanzienlijk aantal “no shows”: klanten die uiteindelijk hun bestelling niet ophalen.
Dankzij deze denkoefening kon Peter zijn behoeften veel duidelijker zien.
Uiteindelijk had hij niet zozeer een website nodig, maar een besteltool op maat van zijn klanten: iets waarmee ze makkelijk en snel via hun smartphone kunnen bestellen. Bovendien wil Pierre zichzelf niet overladen met extra taken zoals het onderhouden van een website. Het is juist de bedoeling om tijd te winnen door zijn menu te publiceren en ontvangen bestellingen efficiënter te beheren.
Daarom kiest Peter nu eerder voor een bestaande onlinebesteltoepassing waarop hij een abonnement neemt.