Als de reclame iets zegt over de kosten van een krediet, dan moet die reclame duidelijk en opvallend alle standaardinformatie over die kosten geven zodat u het volledige kostenplaatje kent en u kunt vergelijken met andere kredietreclame.
Laat u ook niet misleiden. Let bijvoorbeeld op met “0%”reclame. Gaat het om een tijdelijk lagere debetrente of gaat het om het JKP voor de hele duur van het contract? Geldt die 0% voor bepaalde aankopen of voor alle aankopen met uw kredietkaart?
Probeer ook na te gaan of een contante betaler een korting krijgt die u niet krijgt als u op krediet koopt, want dan is het JKP niet 0%. De waarde van wat je niet krijgt als je het goed met een krediet koopt, is immers een kost van het krediet.
Let ook op met reclame voor “lage” maandelijkse bedragen: gaat het om een ballooncontract waarbij u slechts enkele maanden weinig betaalt maar op het einde van de rit het resterende bedrag in 1 keer moet betalen?
Reclame voor hergroeperingskredieten die hoofdzakelijk consumentenkredieten groeperen zijn verboden. Maar reclame voor een hergroeperingskrediet waarvan het grootste deel een woonkrediet is, niet. Kijk in elk geval niet alleen naar het nieuwe maandelijkse bedrag. Vergelijk goed het volledige kostenplaatje van uw situatie voor en na de hergroepering.
Tip: voor u een kredietcontract tekent moet u altijd een SECCI-formulier krijgen dat u vrijblijvend mee naar huis mag nemen om het te vergelijken met andere kredietvoorstellen. In dat formulier staan de voornaamste kenmerken van het krediet dat u wenst, waaronder het JKP, de duur van het krediet en wat u maandelijks moet betalen. Het verschilt dan ook niet zoveel van een kredietcontract. Het belangrijkste verschil is dat u het mee naar huis mag nemen zonder dat u verplicht bent om daarna een kredietcontract te tekenen.
Er zijn ook een aantal dingen die niet in kredietreclame mogen staan.
Zie ook onze juridische nota (PDF, 78.04 KB) over kredietreclame voor voertuigen gericht aan consumenten.