Invordering door een incassobureau, gerechtsdeurwaarder of advocaat

Table of Contents

    U heeft een brief ontvangen van een incassobureau, gerechtsdeurwaarder of advocaat waarbij u om betaling van achterstallige bedragen wordt gevraagd. U bent het met die vraag echter niet eens.

    Wat u moet weten over de minnelijke invordering van consumentenschulden

    Een onderneming kan voor het invorderen van een onbetaalde schuld een beroep doen op een derde instantie. Die derde instantie kan een incassobureau, gerechtsdeurwaarder of advocaat zijn. De tussenkomst door deze instantie kunt u niet weigeren, maar zij wordt wel wettelijk geregeld.

    De wet bepaalt dat alle incassobureaus, zowel Belgische als buitenlandse, bij de FOD Economie moeten ingeschreven zijn alvorens zij een activiteit van minnelijke invordering mogen uitoefenen. U vindt een lijst met alle ingeschreven incassobureaus op deze website. Wanneer een incassobureau niet is ingeschreven bij de FOD Economie, dan mag het ook geen consumenten aanschrijven of contacteren.

    Elke minnelijke invordering door een derde instantie (incassobureau, gerechtsdeurwaarder of advocaat) moet starten met een schriftelijke ingebrekestelling (aanmaning). In deze ingebrekestelling moeten een aantal gegevens worden meegedeeld, waaronder

    • de identiteit van de schuldeiser,
    • het ontstaan van de schuld (factuurnummer en -datum) en
    • een duidelijke omschrijving en verantwoording van de aangerekende bedragen.

    U moet ook een termijn van 15 dagen krijgen om te reageren op deze aanmaning.

    Indien u er zeker van bent dat u geen schuld hebt, is het heel belangrijk om een aangetekende brief of e-mail te sturen naar de schuldeiser en de derde instantie waarin u de vermeende schuld duidelijk en gemotiveerd betwist. De wet verbiedt namelijk “het belagen van de consument, wanneer deze uitdrukkelijk en gemotiveerd zijn schuld heeft betwist”.

    Bewaar van alle documenten een kopie, want u kunt die later nog nodig hebben als bewijs.

    Facturen verjaren meestal na 10 jaar. Ga dus na hoe oud de oorspronkelijke factuur is.

    Hoe dwingt u uw rechten af?

    Een minnelijke invordering betwisten

    modelbrief invordering betwisten (DOCX, 24.27 KB)

    Verstuur uw betwistingsbrief aangetekend

    Wat als het incassobureau niet ingeschreven is?

    Signaleer de feiten aan de Economische Inspectie via meldpunt.belgie.be

     

    En als u geen oplossing bereikt?

    Ondanks uw inspanningen kunt u de betwisting niet zelf regelen

    Neem contact op met de Consumentenombudsdienst

    Laatst bijgewerkt
    10 april 2018

    Laatste nieuws voor dit thema

    1. Consumentenbescherming

      Probleem op reis? Waar kan ik terecht?

    2. Consumentenbescherming

      Recht op garantie? Zo gaat u het na

    3. Consumentenbescherming

      Nieuwe bepalingen bij het gebruik van betalingsdiensten