Marktwerking in België: horizontale screening van marktsectoren (2018)
Table of Contents
Downloads
De horizontale screening gaat na welke sectoren een verhoogd risico op een minder efficiënte mededinging op de marktwerking vertonen en daarom extra aandacht van de overheid vragen (met het oog op een betere monitoring van de markten).
Meer dan 600 marktsectoren (industrie en diensten) van de Belgische economie werden over de periode 2012-2016 geanalyseerd. Uiteenlopende aspecten van de marktwerking, zoals de marktaandelen van bedrijven of de winstmarge, werden in aanmerking genomen.
Het rapport omvat de resultaten van de versie 2018 van de screening. De verschillende sectoren die uit deze screening naar voor komen:
- netwerkindustrieën,
- voedingsmiddelen en drankenindustrie,
- vervaardiging van minerale producten,
- metallurgie en producten van metaal ,
- netwerkdiensten zoals telecommunicatie en vervoer,
- groot- en kleinhandel,
- verhuur,
- diensten aan personen zoals vakantiedorpen of campings.
De veranderingen in concentratie in de marktsectoren werd ook geanalyseerd. Het doel van de analyse is het identificeren van de sectoren die in de onderzochte periode een toename van hun concentratie en winstgevendheid hebben gekend.
Deel 4: Evolutie van de concentratie in marktsectoren van de Belgische economie
In een ander deel van het verslag wordt het aandeel van de Zombie-ondernemingen in de verschillende sectoren aangegeven. Die bedrijven worden gedefinieerd als bedrijven waarvan de bedrijfswinst niet voldoende is om de rentekosten van hun schulden te dekken.
Deel 5: Het aandeel zombiebedrijven in de marktsectoren van de Belgische economie
De resultaten in dit rapport vormen geen definitief oordeel maar een eerste stap in de analyse.
Deze screening wordt, sinds 2014, ieder jaar gerealiseerd. Het methodologische kader werd ontwikkeld in 2011 in het kader van het project AGORA - MMS Monitoring of Markets and Sectors.