Belgische telecommunicatiesector

Omzet, toegevoegde waarde, tewerkstelling

In 2018 bedroeg de omzet van de telecommunicatiesector 11,8 miljard euro en de bruto toegevoegde waarde 5,76 miljard euro.

In 2019 telde de telecommunicatie 19.130 tewerkgestelde werknemers tegen 21.425 in 2015. De constante vermindering van het aantal werknemers in de telecommunicatiesector weerspiegelt de consolidatie van de sector gedurende meerdere jaren (4.351 bedrijven in 2018, vergeleken met 6.232 in 2013).

Marktaandelen in de telecommunicatiesector

Het marktaandeel van de historische operator in vaste breedband in België bedroeg 45,9 % in juni 2019 tegenover 54,1 % voor de nieuwkomers, die voor het merendeel kabeloperatoren zijn. Die marktaandelen zijn al enkele jaren stabiel. Hoewel dalend, blijft Proximus de leider op de markt voor mobiele telefonie, met een aandeel van ongeveer 30-40 % (in % van de actieve simkaarten) in 2019. Wat Orange betreft, met iets meer dan 71.000 nieuwe actieve simkaarten in 2019, stijgt zijn marktaandeel met 0,5 % en bereikt op deze manier 20-30 %.

Meer informatie

Belgische televisiesector

Het marktaandeel van de digitale tv blijft in 2019 licht stijgen (+1 %), hoewel zijn toename vertraging kent. Ondanks het groeiende succes van internettelevisie (ongeveer +40.000 aansluitingen) blijft het belang van de klassieke tv afnemen (ongeveer -56.000 aansluitingen). In totaal zullen er in 2019 14.000 huishoudens met tv (exclusief satelliet) worden aangesloten op een totaal van 4,473 miljoen aansluitingen (-0,3%). 94 % van deze verbindingen zijn digitaal (bron: BIPT).  

Wat de verkoop van televisie betreft, blijft de nadruk liggen op de verkoop van een televisieabonnement als onderdeel van een bundel: +3 % (voor een totaal van ongeveer 3.158.000). De afzonderlijk verkochte televisie blijft echter in verval: -12,8 % (voor een totaal van ongeveer 1.003.000) (bron: BIPT).

In 2019 genereerde de Belgische tv-markt 1,23 miljard euro aan retail-inkomsten uit tv-abonnementen (of een stijging van de tv-inkomsten met 1,5 %). Digitale tv-abonnees spenderen in 2019 gemiddeld 23,1 euro per maand, 0,87 % meer dan in 2018 (bron: BIPT).

Na het groen licht van de Europese Commissie heeft de Conferentie van regulatoren voor de elektronische communicatiesector (CRC) het pad geëffend voor meer concurrentie op de markten voor breedbandinternet en omroep (in de CRC zetelen de Vlaamse regulator voor de media, de Conseil supérieur de l’Audiovisuel, de Medienrat en het BIPT). Maatregelen zoals de verdere openstelling van alle netwerken (inclusief glasvezel), de verlaging van de groothandelstarieven, nieuwe toegangsvoorwaarden (bv. toegang tot “internet only”) en een aansporing om te investeren in de witte zones moeten de concurrentie op deze markten verder aanscherpen (BIPT-CRC, persbericht, 28 juni 2018).

Laatst bijgewerkt
21 december 2020

Laatste nieuws voor dit thema