Belgische telecommunicatie- en televisiesectoren

Belgische telecommunicatiesector

Omzet, toegevoegde waarde, tewerkstelling

In 2016 bedroeg de omzet van de telecommunicatiesector 11,9 miljard euro en de bruto toegevoegde waarde 5,6 miljard euro.

In 2017 telde de telecommunicatie 20.711 tewerkgestelde personen tegen 21.657 in 2013. De constante vermindering van het aantal werknemers in de telecommunicatiesector weerspiegelt de consolidatie van de sector gedurende meerdere jaren (3.769 bedrijven in 2016, vergeleken met 6.232 in 2013).

Marktaandelen in de telecommunicatiesector

Het marktaandeel van de historische operator in vaste breedband in België bedroeg 46 % in juli 2017. Het marktaandeel van de grootste operator in vaste telefonie schommelt tussen 50 en 60 % (in % van het totale aantal abonnementen vaste telefonie) in 2017. Proximus domineert de markt voor mobiele telefonie, met een aandeel van ongeveer 40 % (in % van de actieve simkaarten) in 2017.

Meer informatie

Belgische televisiesector

De meeste huishoudens ontvangen digitale tv via de kabel. De kabel is eind 2017 goed voor een aandeel van 63 % van de digitale tv-markt. DSL vertegenwoordigt de overige 36 % (bron: BIPT).

We zien een lichte daling van de klassieke tv-aansluitingen. Dit verlies aan belang van de klassieke tv-aansluitingen gaat in 2017 evenwel niet gepaard met een afname van het aantal tv-huishoudens. Globaal komen er 60.132 tv-huishoudens bij tot 4.298.955 in totaal. De groei is volledig toe te schrijven aan tv die wordt aangekocht als onderdeel van een bundel: +6,3 % (tot 3.036.739). Er worden wel minder tv-aansluitingen afzonderlijk verkocht: -8,6 % (tot 1.262.216) (bron: BIPT).

Analoog aan de opwaartse trend van het aantal tv-huishoudens blijft ook het totaal volume aan tv-aansluitingen (zonder schotelantennes) lichtjes groeien: + 0,1 % tot 4,466 miljoen. 92 % van deze aansluitingen is digitaal (bron: BIPT).

In 2017 genereerde de Belgische tv-markt bijna 1,2 miljard euro aan retail-inkomsten uit tv-abonnementen (of een stijging van de tv-inkomsten met 4,1 %) (bron: BIPT).

Na het groen licht van de Europese Commissie heeft de Conferentie van regulatoren voor de elektronische communicatiesector (CRC) het pad geëffend voor meer concurrentie op de markten voor breedbandinternet en omroep (in de CRC zetelen de Vlaamse regulator voor de media, de Conseil supérieur de l’Audiovisuel, de Medienrat en het BIPT). Maatregelen zoals de verdere openstelling van alle netwerken (inclusief glasvezel), de verlaging van de groothandelstarieven, nieuwe toegangsvoorwaarden (bv. toegang tot “internet only”) en een aansporing om te investeren in de witte zones moeten de concurrentie op deze markten verder aanscherpen (BIPT-CRC, persbericht, 28 juni 2018).

Laatst bijgewerkt
3 oktober 2018

Laatste nieuws voor dit thema

  1. Online

    Barometer van de Informatiemaatschappij 2018: digitale kloof zakt voor het eerst onder de 10%