Table of Contents

    De tax shelter start-up heeft als doel de investeringen van particulieren in startende kmo's aan te moedigen. Deze pagina geeft een overzicht van het profiel van de ondernemingen die van de tax shelter start-up genieten.

    Sectorale spreiding van de begunstigden van de tax shelter start-up

    De drie meest vertegenwoordigde sectoren onder de begunstigde ondernemingen van de tax shelter voor start-ups zijn:

    • groot-en detailhandel,
    • informatie en communicatie,
    • de sector van de vrije beroepen.

     Een vijfde (20,5 %) van de ondernemingen die geld ophaalt via de tax shelter start-up is actief in de vrije beroepen. De informatie- en communicatiesector haalde het meeste geld op (22,2 %) via deze fiscale maatregel.

     Er vinden relatief veel investeringen in de handel plaats, maar die zijn vaak kleiner van omvang (mediaan bedrag van 250 euro), ten opzichte van de informatiesector (1.000 euro) en de vrije beroepen (1.250 euro).

    Geografische spreiding van de begunstigden van de tax shelter start-up

    Bijna drie op de vijf begunstigde ondernemingen van de tax shelter start-up is gevestigd in Vlaanderen. Zij ontvangen 48,6 % van het opgehaalde bedrag. De helft van het geïnvesteerde bedrag gaat zo naar Vlaamse ondernemingen, ondanks dat ze slechts goed zijn voor 30,7 % van de investeringen.

    Iets meer dan een kwart van bedrijven die van de tax shelter start-up konden genieten zijn Waalse ondernemingen.  38,2 % van het totale aantal investeringen vloeit naar Waalse ondernemingen, voor 30,7 % van het geïnvesteerde bedrag.

    Het mediane bedrag per investering ligt in Vlaanderen (1.000 euro) dubbel zo hoog dan in de andere gewesten (500 euro). In Limburg ligt het mediane bedrag van een investering zelfs op 4.000 euro. De resterende 14,2 % van de begunstigde ondernemingen situeert zich in Brussel, goed voor een vijfde van het geïnvesteerde bedrag en een derde van het aantal investeringen.

    Verdeling van de begunstigden van de tax shelter start-up volgens geslacht van de bestuurders

    Twee derde van de ondernemingen die gebruik maakt van de tax shelter start-up, wordt uitsluitend geleid door mannen. 17,3 % van de ondernemingen wordt geleid door een uitsluitend vrouwelijk bestuur. Hoewel ondernemingen geleid door vrouwen slechts 5,1 % van het totale aantal investeringen vertegenwoordigen, halen ze meer dan een tiende van het totale geïnvesteerde bedrag op.

    Wanneer investeerders in een vrouwelijke onderneming investeren, doen zij dat voor een relatief groot bedrag: de mediaan bedraagt bij die categorie 3.000 euro tegenover respectievelijk 1.000 euro en 250 euro in ondernemingen met uitsluitend mannen in het bestuur of een gemengd bestuur.

    Verdeling van de begunstigden van de tax shelter start-up volgens grootte, omzet en rechtsvorm

    Micro-ondernemingen (0 tot 9 werknemers) vertegenwoordigen met 98,8 % van de begunstigden van de tax shelter start-up het overgrote merendeel van de begunstigde ondernemingen. Meer specifiek had 75,1 % van de begunstigde ondernemingen geen werknemers in dienst en 23,7 % van de begunstigde ondernemingen stelde tussen 1 en 9 werknemers te werk. Dit sluit aan bij het doel van deze fiscale maatregel, namelijk het stimuleren van beginnende ondernemingen die in de meeste gevallen met weinig medewerkers starten. Deze micro-ondernemingen trokken dan ook 97,7 % van het geïnvesteerde bedrag van de tax shelter start-up aan.

    Zeven op de tien begunstigde ondernemingen hadden als rechtsvorm een besloten vennootschap. De overige 30 % begunstigde ondernemingen van de tax shelter start-up zijn verdeeld onder naamloze vennootschappen (10,6 %), coöperatieve vennootschappen (11,5 %) en in mindere mate onder commanditaire vennootschappen (6,4 %).

    Driekwart (75,8 %) van de ondernemingen die de tax shelter start-up gebruikten, had een omzet kleiner dan 100.000 euro. Die groep begunstigde ondernemingen trok 67,4 % van het geïnvesteerde bedrag aan. Het mediane geïnvesteerde bedrag voor begunstigde ondernemingen met een omzet lager dan 10.000 euro was, een hogere mediaan dan voor de regeling als geheel (551 euro).

    Laatst bijgewerkt
    25 april 2024