Table of Contents

    Overweegt u een aankoop te doen, een reservering te maken of gebruik te maken van de diensten van een bedrijf? Bekijk dan eerst de online reviews van andere internetgebruikers.

    Online reviews zijn een waardevol instrument om de ervaringen van andere consumenten over een product, dienst of bedrijf te kennen.

    Op basis van verschillende reviews kunt u beslissen om al dan niet over te gaan tot een aankoop of reservatie bij een onderneming. Uw beslissing wordt door het lezen van online reviews op zijn minst beïnvloed. Ook voor ondernemingen zijn reviews waardevol. Via reviews kan een onderneming zich onderscheiden van de concurrentie, eventuele problemen opsporen en hun dienstverlening en producten verbeteren. Om een meerwaarde te betekenen, is het noodzakelijk dat reviews betrouwbaar zijn. Dat vertrouwen kan worden ondermijnd door valse reviews, die misleiden en ertoe aanzetten om al dan niet over te gaan tot een aankoop. Ze brengen ook onterecht imagoschade toe aan ondernemingen. Hoe herkent u mogelijk valse reviews? Hoe zorgt u ervoor dat u zich niet schuldig maakt aan het schrijven van een valse review? Volg deze tips!

    Hoe herkent u valse reviews?

    Beperk u niet tot het lezen van de reviews op slechts één website. Vergelijk de reviews voor een bepaald product, dienst of onderneming op verschillende websites vooraleer u een beslissing neemt. Stelt u vast dat op een website overwegend positieve reviews gepubliceerd worden en quasi geen negatieve, wees dan op uw hoede. Het kan zijn dat de onderneming die de website uitbaat een selectie maakt en vooral positieve reviews publiceert om de score van een product, een dienst of een onderneming te beïnvloeden. 

    Is een review eerder vaag of net overdreven specifiek? Dat kan een kenmerk zijn van een valse review.

    Een review waarin de reviewer verschillende keren de volledige naam van het product gebruikt, zoals bv. “Samsung Galaxy S21 Ultra 5G 128GB phantom black”, is verdacht. Dat is waarschijnlijk een poging van de verkoper om zijn website en het product hoger in de zoekresultaten te laten komen. Een echte klant zal zelden de volledige naam van het product in zijn review gebruiken.

    Laat de reviewer zich in zijn review negatief uit over een concurrent? Dat kan wijzen op een valse review.

    Als u twijfelt aan de echtheid van een review, kopiëer de tekst van de review dan en plak hem in een zoekmachine. Vindt u dezelfde tekst op meerdere websites terug? Dan is er waarschijnlijk sprake van een valse review of een review waarvoor de reviewer betaald werd.Klik (indien mogelijk) op de naam van de reviewer en bekijk welke andere reviews hij/zij nog schreef. Schreef diezelfde persoon op korte tijd een groot aantal reviews, dan is de kans groot dat het om valse reviews gaat.

    Hoe schrijf ik een eerlijke review?

    Wees eerlijk en geef wanneer u een review schrijft steeds uw werkelijke ervaring weer met het product, de dienst of de onderneming, ongeacht of die positief of negatief is. Het schrijven van een review die niet met de werkelijkheid overeenstemt, kan worden beschouwd als een valse review en is verboden!Werd u betaald of ontving u enige andere vorm van vergoeding in ruil voor een positieve review (bv. u mocht het product gratis testen, u ontving korting of een waardebon, etc.)? Wees daarover dan transparant in uw review.

    Beschrijf zoveel mogelijk verschillende aspecten in uw review om andere consumenten een zo volledig mogelijk beeld te geven van uw ervaring met de dienst, het product of de onderneming: hoe was uw algemene ervaring, de klantenservice, de levering, voeg eventueel foto’s toe …

    Hou het netjes en relevant:

    • gebruik geen scheldwoorden
    • vermeld geen persoonlijke informatie (zowel van jezelf als van anderen)
    • vermeld geen andere ondernemingen of producten
    • geef nuttige en opbouwende kritiek indien je een negatieve ervaring had
    Laatst bijgewerkt
    28 december 2021