""

Op deze pagina vindt u tips over hoe u moet reageren wanneer oplichters een aantrekkelijk voorstel doen en hoe u het verschil kunt zien tussen betrouwbare voorstellen en oplichterij.

Zie ook ons gericht advies voor bepaalde vormen van bedrog op de pagina Verschillende vormen van oplichting.

8 goede reflexen om u te beschermen tegen oplichters

  1. Vraag u allereerst af of het logisch is dat een onbekende u gouden bergen belooft.
  2. Neem de tijd om de gegevens van uw gesprekspartner te controleren. Oplichters gebruiken namelijk vaak een postbusnummer als enig contactadres, of zelfs een gsm met voorafbetaalde kaart om niet geïdentificeerd te kunnen worden.
  3. Deel geen enkel persoonsgegeven en geen bankgegevens mee zonder eerst te controleren met wie u te maken hebt.
  4. Geef geen geld, stort geen geld en maak geen geld over aan een onbekende of aan een financiële tussenpersoon zonder te weten of hij de nodige legitimaties bezit.
  5. Wordt u verzocht discreet te zijn, doe dat dan vooral niet. Spreek er integendeel over met familie en kennissen en vraag om raad aan een specialist of vertrouwenspersoon.
  6. Gebruik veilige transacties op advertentieplatforms en weiger om rechtstreeks aan de verkoper te betalen.
  7. Leer betrouwbare voorstellen te onderscheiden van pogingen tot bedrog op het internet (zie hieronder)
  8. Volg onze tips voor onlineshoppen. U vindt ze op onze pagina Wie beschermt u tegen onveilige webshops?

Hoe onderscheidt u betrouwbare voorstellen van pogingen tot bedrog op het internet?

1. Controleer de identiteit en de contactgegevens van de verkoper

  • Zoek de contactgegevens van de verkoper of het bedrijf op. Die gegevens moeten altijd vermeld worden op de website. Meestal vindt u ze onder de rubriek "contact" of "wettelijke vermeldingen". Als u deze gegevens niet vindt, dan is er wellicht iets niet pluis. En als de verkoper een e-mailadres aanbiedt als enig contactgegeven, wees dan extra voorzichtig!
  • Controleer of de verkoper (of het bedrijf) een ondernemingsnummer (KBO-nummer) heeft. Alle verkopers die in België gevestigd zijn, moeten geregistreerd zijn bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO), de databank die de identificatiegegevens van ondernemingen en hun vestigingsplaats(en) in België centraliseert.
    • Als de verkoper beweert een ondernemer te zijn en niet geregistreerd staat bij de KBO, pas dan op!
    • Als de verkoper in een land van de Europese Unie, IJsland, Liechtenstein of Noorwegen gevestigd is, ga dan naar het Europees e-justitieportaal en raadpleeg de pagina Ondernemingsregisters - zoek een onderneming in de EU.
    • Als de verkoper in een ander land is gevestigd, raadpleeg dan de verschillende buitenlandse ondernemingsregisters.
  • Controleer wie de domeinnaam van de website (het internetadres van de website) heeft geregistreerd en wanneer. Om dat te weten te komen, kunt u zoekmachines gebruiken of verschillende directory's die domeinnamen vermelden (www.whois.com, www.dns.be). Als de registratiedatum van de domeinnaam recent is en als de website van de verkoper als eerste in de zoekresultaten verschijnt, is waakzaamheid geboden! Het is immers erg onwaarschijnlijk dat een recent gemaakte webshop in de zoekresultaten verschijnt als een van de meest bezochte sites.
  • Controleer de kwaliteit van de website van de verkoper. Als de website er onprofessioneel uitziet, bijvoorbeeld als hij vol staat met kopieën van bekende logo's van betalingssystemen of als er veel spelfouten in staan, wees dan extra waakzaam!
  • Controleer de aangeboden betalingsmethoden. Sommige betalingsmethoden zijn veiliger dan andere. Vermijd geldtransfersystemen waarmee oplichters anoniem kunnen werken (Western Union, MoneyGram, enz.).

2. Informeer naar de reputatie van de verkoper

  • Raadpleeg online discussieforums om informatie en relevante meningen van klanten over de betrouwbaarheid van de verkoper te verzamelen. U kunt de ervaringen van andere consumenten vinden door de volgende trefwoorden te combineren in zoekmachines: de naam van de site en woorden als "scam", "fraude", enz. Als u merkt dat een product bijna alleen maar positieve beoordelingen heeft, of zeer vergelijkbare beoordelingen, kunt u het beste op uw hoede zijn, want ze kunnen vervalst zijn.

3. Lees de algemene voorwaarden zorgvuldig

  • Lees voor het plaatsen van een bestelling de algemene voorwaarden op de webshop, en alle beschikbare informatie over de prijs, de kenmerken van het product of de dienst en de wijze van levering.

4. Vergelijk de prijzen

  • Vergelijk de prijs van de aangeboden producten met die van dezelfde producten op andere webshops. Voer het product bijvoorbeeld in een zoekmachine in om de prijzen op andere sites te vinden. Een zeer aantrekkelijk aanbod kan een teken zijn van oplichterij!
  • Als de prijs voor merkproducten aanzienlijk lager is dan de prijs die de eigenaar van het merk vraagt, controleer dan op de officiële website van het merk of de online verkoper inderdaad een officiële verdeler is. De officiële website van het merk biedt vaak een zoekmachine waarmee u kunt achterhalen of de website waar u gaat bestellen een site is die namaakproducten verkoopt.

Bent u het slachtoffer geworden van een oplichter? Wat nu?

Lees ons advies over wat u moet doen als u bent opgelicht op de pagina Slachtoffer van bedrog? Wat kunt u doen?

Laatst bijgewerkt
23 november 2023

Laatste nieuws voor dit thema