Goede reflexen tegen bedrog

Wat zijn goede reflexen om u te beschermen?

  • Vraag u allereerst af of het logisch is dat een onbekende u gouden bergen belooft.
  • Neem vervolgens de tijd om de coördinaten van uw gesprekspartner na te gaan. Bedriegers gebruiken namelijk vaak een postbusnummer als enig contactadres, ja zelfs een gsm met kaart, dit om niet geïdentificeerd te kunnen worden.
  • Deel geen enkel persoonsgegeven mee zonder te hebben geverifieerd met wie u te maken hebt.
  • Geef geen geld, stort geen geld en maak geen geld over aan een onbekende of aan een financiële tussenpersoon zonder te weten of hij de nodige vergunningen bezit.
  • Wordt u verzocht te zwijgen, dan is dit vermoedelijk bedrog. Spreek erover met familie en kennissen en vraag om raad aan een specialist of vertrouwenspersoon.
  • Maak op veilingsites gebruik van de veilig gemaakte transacties en weiger om rechtstreeks met een verkoper te onderhandelen.
Laatst bijgewerkt
6 juni 2018

Laatste nieuws voor dit thema

  1. Consumentenbescherming

    Nieuwe bepalingen bij het gebruik van betalingsdiensten

  2. Consumentenbescherming

    Bedrog met digipass

  3. Consumentenbescherming

    Pakketreizen: consumenten beter beschermd