""

Table of Contents

    Leg aan uw kinderen uit wat online oplichting is

    Online oplichting komt steeds vaker voor en neemt veel verschillende vormen aan.

    Ga samen met uw kind aan de slag om zoveel mogelijk verschillende soorten scams te leren herkennen. U vindt op onze website heel wat info, voorbeelden en tips om niet in de val te trappen.

    Leg uw kind uit dat het belangrijk is om persoonlijke gegevens goed te beschermen en voorzichtig te zijn als je websites bezoekt, online spullen koopt of online communiceert.

    Creëer een omgeving waarin uw kind zich veilig voelt om te praten over online oplichting.

    Hoe praat ik met mijn kinderen over online oplichting?

    Voor jongeren is het heel belangrijk dat ze een vertrouwenspersoon hebben. Zorg er dan ook voor dat uw kind met een goed gevoel bij u terecht kan wanneer het met vragen zit.

    Wees open en behulpzaam. Er hangen nog veel taboes en schaamte rond het thema. Maak duidelijk dat u uw kind wil helpen, dat uw kind zich niet moet schamen als er iets misgelopen is en dat uw kind steeds met vragen naar u toe kan komen.

    Hebt u zelf niet meteen een antwoord op een vraag van uw kind? Ga dan samen op zoek naar een antwoord.

    Mijn kind is opgelicht. Wat kunt u doen?

    • Zeg duidelijk tegen uw kind dat het de schuld is van de oplichter, niet van uw kind zelf.
    • Bescherm de gegevens van uw kind door bijvoorbeeld wachtwoorden aan te passen of Card Stop te bellen op 078 170 170.
    • Zijn er persoonlijke gegevens of geld gestolen? Doe dan een aangifte bij de politie.
    • Meld de online oplichting op ConsumerConnect. Dat is een onlineplatform waarop consumenten misleiding, bedrog, fraude of oplichting kunnen melden. Op basis van concrete vragen krijgt u een onmiddellijk antwoord op uw probleem, met een advies of verwijzing naar de bevoegde instantie die u kan helpen.

    Meer over consumentenbedrog

    Laatst bijgewerkt
    15 maart 2024