Table of Contents

    Te ondernemen stappen bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ)

    Als u voor de eerste maal een of meer werknemers aanwerft moet u:

    • zich bekendmaken als werkgever bij de RSZ;
    • een onmiddellijke aangifte van tewerkstelling (DIMONA) doen;
    • een multifunctionele kwartaalaangifte doen.

    Zich bekendmaken als werkgever bij de RSZ

    U bekendmaken bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheidimage (RSZ) doet u via de onlinedienst Wide die u vindt op de portaalsite van de Sociale Zekerheidimage.

    Een “DIMONA”-aangifte doen

    Zodra u personeel aanwerft, moet u een onmiddellijke aangifte van tewerkstellingimage (DIMONA) bij de RSZ doen.

    Dit is verplicht voor alle werkgevers van alle sectoren en moet elektronisch gebeuren.

    Door die aangifte meldt u aan de RSZ de aanwerving van een werknemer.

    Elke werknemer ontvangt een gepersonaliseerde Dimona-code die de socialezekerheidsorganismen toelaat onmiddellijk de informatie over de identiteit en de arbeidsrelatie werkgever/werknemer te kennen, alsook elke wijziging hiervan (bv. het vertrek van een werknemer). Zo moeten de gegevens maar een keer worden doorgegeven.

    Wide is rechtstreeks geïntegreerd in de onlinedienst Dimona. Op die manier kan elke werkgever zijn eerste werknemer aangeven, terwijl hij zich ten overstaan van de RSZ identificeert.

    Een multifunctionele kwartaalaangifte doen

    Verder moet u bij de RSZ een multifunctionele kwartaalaangifteimage doen van de prestaties en de lonen van al uw werknemers.

    Hoeveel kosten deze stappen?

    De formaliteiten zijn gratis, als u ze persoonlijk verricht.

    De tussenkomst van een ondernemingsloket of van een sociaal secretariaat is betalend. Andere tussenpersonen kunnen u ook helpen tegen vergoeding (gespecialiseerde kantoren, werkgeversorganisaties, enz.).

    Meer informatie?

    Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ)
    Victor Hortaplein 11
    1060 Brussel
    Tel.: +32 2 509 59 59
    E-mail: contact@onss.fgov.be
    Website van de RSZ

    Aansluiting bij een erkend sociaal secretariaat

    De sociale secretariaten zijn organismen die erkend en gecontroleerd worden door de overheid. Ze komen meer bepaald tussen als mandataris van de werkgever bij de RSZ.

    De aansluiting bij een sociaal secretariaat is niet verplicht. U kunt er een beroep op doen, als u wenst dat het in uw plaats de formaliteiten vervult die de sociale wetgeving op het vlak van aanwerving en beheer van personeel oplegt. Vaak hebben de ondernemingsloketten een band met het sociaal secretariaat waarop ze u voorstellen een beroep te doen.

    De lijst van erkende sociale secretariaten is beschikbaar op de website van de Unie van erkende sociale secretariaten.

    Kosten van aansluiting bij een erkend sociaal secretariaat

    Als nieuwe werkgever, kunt u bij de aanwerving van uw eerste werknemer en voor zover u voor deze werknemer recht hebt op een vermindering van de werkgeversbijdragen aan de sociale zekerheid “eerste aanwervingen”, genieten van een financiële tussenkomst van de RSZ bij de inschrijvingskosten bij een erkend sociaal secretariat.

    Andere administratieve formaliteiten

    Naast stappen die u moet ondernemen bij de RSZ en de eventuele aansluiting bij een erkend sociaal secretariaat, zijn er nog diverse verplichtingen waaraan u moet voldoen:

    • de aansluiting bij een kinderbijslagfonds;
    • de aansluiting bij een arbeidsongevallenverzekering;
    • de naleving van de wetgeving over welzijn op het werk;
    • de naleving van de aanwervingsvoorwaarden van de werknemers, ...

    Aangifte en betaling van bedrijfsvoorheffing

    Iedere ondernemer (zelfstandige of vennootschap) die personeel wilt aanwerven, heeft een aantal fiscale verplichtingen.

    Een zelfstandige of een vennootschap die bezoldigingen, voordelen van alle aard (terbeschikkingstelling van een firmawagen, een laptop, een gsm, een woning…) aan zijn werknemers of arbeiders betaalt of toekent, moet bedrijfsvoorheffing inhouden.

    De bedrijfsvoorheffing wordt berekend op basis van de belastbare inkomsten, ná aftrek van de persoonlijke bijdragen voor de sociale zekerheid.

    De aangifte voor bedrijfsvoorheffing moet u langs elektronische weg indienen binnen de vijftien dagen na het verstrijken van de maand of het kwartaal waarin u de inkomsten hebt betaald of toegekend. De voorheffing moet u binnen diezelfde termijn betalen.

    Er bestaan verschillende vrijstellingen van doorstorting van bedrijfsvoorheffing. Onder andere voor:

    • bezoldigingen van onderzoekers,
    • vergoedingen voor ploegenarbeid en nachtarbeid,
    • bezoldigingen ingevolge investeringen in een steunzone,
    • bezoldigingen voor het personeel van een Starter,
    • gepresteerd overwerk,
    • de looncorrectie,
    • enz.

    Voor elk van die gevallen gelden verschillende voorwaarden en vrijstellingsregels.

    Tot staving van de ingediende aangiften moet u fiscale fiches op naam van iedere verkrijger van inkomsten opmaken. Die moet u langs elektronische weg indienen vóór 1 maart van het jaar na dat waarop die fiches betrekking hebben.

    Meer inlichtingen over bedrijfsvoorheffing vindt u in de rubriek “personeel en loon van de website van de FOD Financiën.

    Laatst bijgewerkt
    30 april 2019

    Laatste nieuws voor dit thema

    1. Ondernemingen

      Het vervangen van gevaarlijke chemische stoffen – Studie van april 2019

    2. Ondernemingen

      Hervorming van het Wetboek van vennootschappen - Inwerkingtreding op 01.05.2019

    3. Ondernemingen

      Brochure “Zelfstandige worden” – Nieuwe editie