Opgelet voor oplichting

Hoe goed en uitgebreid de wettelijke beschermingsregels ook zijn, toch kan bedrog door malafide personen die enkel uit zijn op uw centen, spijtig genoeg niet worden uitgesloten. Vaak slagen ze erin op een gewiekste manier het vertrouwen van de consument te winnen: schone praatjes, onwaarschijnlijk uitzonderlijke aanbiedingen, nu of nooit, e.d.

Wees steeds op uw hoede

De beste bescherming is “wees steeds op uw hoede” en denk tweemaal na, zeker wanneer u een financieel belangrijke beslissing neemt, zoals het aankopen, het bouwen of verbouwen van een woning. Want eenmaal het kwaad is geschied, kan het een hele lijdensweg worden om uw rechten te doen gelden en uw zuurverdiende centen terug te zien, als u er al in zou slagen ze te recuperen.

We kunnen u enkel maar een aantal tips geven om onheil te voorkomen:

  • lees de documenten die u voorgelegd worden, grondig na;
  • stel vragen als ze niet duidelijk zijn en stel u niet tevreden met vage antwoorden of beloften;
  • vraag referenties van de ondernemer en tracht inlichtingen in te winnen, wanneer u hem niet echt kent;
  • kijk na of hij een erkend of geregistreerd aannemer is;
  • een betrouwbare en eerlijke ondernemer geeft u tijd om een contract te ondertekenen;
  • een betrouwbare ondernemer vraagt geen betaling in contanten;
  • hoe mooi de verhalen zijn die u worden voorgeschoteld, blijf altijd kritisch, zeker wanneer er heel familiaal wordt gedaan, op het gevoel wordt gespeeld of wanneer er een overdreven dienstbaarheid wordt voorgehouden;
  • wordt er telkens een nieuw verhaal verzonnen door de aannemer om zijn nalatigheid of tekortkomingen te vergoelijken, beschouw dit als een knipperlicht;
  • begint u te twijfelen, aarzel niet te rade te gaan bij een deskundig persoon: een tweede opinie is steeds welkom en nuttig;
  • sta op uw rechten en eis dat de tegenpartij zijn verplichtingen nakomt; u bent het immers die de rekening betaalt.
Laatst bijgewerkt
15 januari 2018

Laatste nieuws voor dit thema

  1. Consumentenbescherming

    Het festivalseizoen staat weer voor de deur …

  2. Consumentenbescherming

    Huwelijksbemiddeling

  3. Consumentenbescherming

    Oplichters aan de lijn? Zo kunt u ze herkennen!