""

Situatieschets

U krijgt een bericht van uw bank waarin staat dat u uw debit- of kredietkaart moet vervangen. Hiervoor moet u uw kredietkaart per post naar het opgegeven adres sturen.

Risico

Indien u uw kaart opstuurt, geeft u oplichters de kans om misbruik te maken van uw account.

Tips

Uw bank vraagt nooit om uw bankkaart per post terug te sturen.

Antwoord nooit op dit bericht: vernietig het!

Indien u een e-mail kreeg, klik dan niet op de links in de e-mail en open geen bijlagen. Misschien bevatten ze wel spyware.

In de val gelopen?

Stuur het frauduleuze bericht naar: verdacht@safeonweb.be.

Gaf u toch bankgegevens door? Verwittig dan onmiddellijk uw bank!

Dien klacht in bij de lokale politie als er geld van uw rekening is verdwenen.

Als u er met uw bank niet uitkomt, voer een melding in op ConsumerConnect en doe een beroep op Ombudsfin, de ombudsdienst voor financiële geschillen.

Download de fiche (PDF, 192.25 KB)

Laatst bijgewerkt
7 november 2025