Eerst wordt u opgebeld (vaak door een buitenlands telemarketingbureau) om u uit te nodigen voor een bezoek aan de nieuwe showroom van een meubelzaak (beddengoed, salons, enz.). De mensen aan de andere kant van de lijn beloven u een cadeau, of zelfs meerdere cadeaus, als u als koppel komt.

Enkele dagen later ontvangt u een schriftelijke uitnodiging, en vaak nog een telefoontje om u eraan te herinneren dat u bent uitgenodigd.

Als u eenmaal ter plaatse bent, vraagt men naar uw uitnodiging, zogezegd voor een tombolatrekking op basis van het telefoonnummer of het nummer van de uitnodiging.

Terwijl u wacht om uw cadeau in ontvangst te nemen, wordt u uitgenodigd om de volledige showroom te ontdekken. Er worden uitzonderlijke kortingen aangeboden, op voorwaarde dat u de dag zelf koopt.

De verkoper peilt naar uw smaak en vraagt u om de set van uw voorkeur aan te duiden. Als u toehapt, laat de verkoper u vanaf dan niet meer los. Hij verbluft u met zijn praatjes, vervoert u met verleidelijke voorstellen, zet een heel toneel op waarin u de held bent, de grote winnaar van een enorme korting dankzij uw geluksnummer.

Als u nog twijfelt, verschijnt plots de zaakvoerder op het toneel, die erop staat u nog grotere persoonlijke voordelen toe te kennen, zodat u zeker zult instemmen. Mocht u dat niet doen, dan probeert de verkoper met psychologische spelletjes vat op u krijgen: beschimpingen, bedreigingen of zelfs emotionele chantage zijn niet ongebruikelijk.

De druk is zo groot dat het moeilijk is om in dergelijke omstandigheden niet te bezwijken.

Waaraan stelt u zich bloot?

Dergelijke verkoopspraktijken zijn gebaseerd op een geolied en bewezen scenario. Zodra de bestelbon ondertekend is, zit u met een duur goed in vergelijking met de reële waarde, vaak van erbarmelijke kwaliteit. Misschien moest u daarbij ook een kredietovereenkomst tekenen die nog lang op uw budget zal wegen.

Er is weinig dat u kunt doen, want de ondernemingen die gebruikmaken van zulke agressieve verkoopstechnieken vestigen zich doorgaans tijdelijk op een locatie (pop-upwinkel) en verdwijnen  spoorloos nadat de buit binnen is.

Goede reflexen

De beste reflex is de uitnodiging te weigeren wanneer u telefonisch gecontacteerd wordt!

En als u uitgenodigd wordt voor een dergelijke meubelverkoop, aarzel dan niet om ons dat te melden.

Praktische fiche (PDF, 292.9 KB)

Andere goede reflexen aan te nemen...

Laatst bijgewerkt
22 september 2020