Eerst wordt u opgebeld (vaak door een buitenlands telemarketingbureau) om u uit te nodigen voor een bezoek aan de nieuwe showroom van een meubelzaak (beddengoed, salons, enz.). De mensen aan de andere kant van de lijn beloven u een cadeau, of zelfs meerdere cadeaus, als u als koppel komt.

Enkele dagen later ontvangt u een schriftelijke uitnodiging, en vaak nog een telefoontje om u eraan te herinneren dat u bent uitgenodigd.

Als u eenmaal ter plaatse bent, vraagt men naar uw uitnodiging, zogezegd voor een tombolatrekking op basis van het telefoonnummer of het nummer van de uitnodiging.

Terwijl u wacht om uw cadeau in ontvangst te nemen, wordt u uitgenodigd om de volledige showroom te ontdekken. Er worden uitzonderlijke kortingen aangeboden, op voorwaarde dat u de dag zelf koopt.

De verkoper peilt naar uw smaak en vraagt u om de set van uw voorkeur aan te duiden. Als u toehapt, laat de verkoper u vanaf dan niet meer los. Hij verbluft u met zijn praatjes, vervoert u met verleidelijke voorstellen, zet een heel toneel op waarin u de held bent, de grote winnaar van een enorme korting dankzij uw geluksnummer.

Als u nog twijfelt, verschijnt plots de zaakvoerder op het toneel, die erop staat u nog grotere persoonlijke voordelen toe te kennen, zodat u zeker zult instemmen. Mocht u dat niet doen, dan probeert de verkoper met psychologische spelletjes vat op u krijgen: beschimpingen, bedreigingen of zelfs emotionele chantage zijn niet ongebruikelijk.

De druk is zo groot dat het moeilijk is om in dergelijke omstandigheden niet te bezwijken.

Waaraan stelt u zich bloot?

Dergelijke verkoopspraktijken zijn gebaseerd op een geolied en bewezen scenario. Zodra de bestelbon ondertekend is, zit u met een duur goed in vergelijking met de reële waarde, vaak van erbarmelijke kwaliteit. Misschien moest u daarbij ook een kredietovereenkomst tekenen die nog lang op uw budget zal wegen.

Er is weinig dat u kunt doen, want de ondernemingen die gebruikmaken van zulke agressieve verkoopstechnieken vestigen zich doorgaans tijdelijk op een locatie (pop-upwinkel) en verdwijnen  spoorloos nadat de buit binnen is.

Goede reflexen

De beste reflex is de uitnodiging te weigeren wanneer u telefonisch gecontacteerd wordt!

En als u uitgenodigd wordt voor een dergelijke meubelverkoop, aarzel dan niet om ons dat te melden.

Praktische fiche (PDF, 292.9 KB)

Andere goede reflexen aan te nemen...

Laatst bijgewerkt
22 september 2020

Laatste nieuws voor dit thema