Meubelverkoop - Loop niet in de val!

Hoe gaat men te werk?

Eerst wordt u opgebeld (vaak door een buitenlands telemarketingbureau) om u uit te nodigen voor een bezoek aan de showroom van een meubelzaak (beddengoed, salons, enz.). Men belooft u een cadeau, of zelfs meerdere cadeaus, als u als koppel komt.

Enkele dagen later ontvangt u een schriftelijke uitnodiging, en vaak nog een telefoontje om u eraan te herinneren dat u bent uitgenodigd.

Als u eenmaal ter plaatse bent, vraagt men naar uw uitnodiging, zogezegd voor een tombolatrekking op basis van het telefoonnummer of het nummer van de uitnodiging.

Terwijl u wacht om uw cadeau in ontvangst te nemen, wordt u uitgenodigd om de volledige showroom te ontdekken. Er worden uitzonderlijke kortingen aangeboden, op voorwaarde dat u de dag zelf koopt.

De verkoper peilt naar uw smaak en vraagt u om de set van uw voorkeur aan te duiden. Als u toehapt, laat de verkoper u vanaf dan niet meer los. Hij verbluft u met zijn praatjes, vervoert u met verleidelijke voorstellen, zet een heel toneel op waarin u de held bent, de grote winnaar van een enorme korting dankzij uw geluksnummer. Als u nog twijfelt, verschijnt plots de zaakvoerder op het toneel, die erop staat u nog grotere persoonlijke voordelen toe te kennen, zodat u zeker zult instemmen. Mocht dat niet het geval zijn, dan zullen de psychologische spelletjes van de verkoper zeker vat op u krijgen: beschimpingen, bedreigingen of zelfs emotionele chantage zijn niet ongebruikelijk.

“... Losers als u die alleen maar komen om een cadeau in ontvangst te nemen. …”

“… Meneer, u gaat mevrouw die zo ziek is dit toch wel gunnen…?”

“… U had niet naar een zaak in beddengoed moeten komen, u had naar een begrafenisonderneming moeten gaan…”

De druk is zo groot dat het moeilijk is om in dergelijke omstandigheden niet te bezwijken.

Waaraan stelt u zich bloot?

Zodra de bestelbon ondertekend is, zit u met een duur goed in vergelijking met de reële waarde, vaak van erbarmelijke kwaliteit. Misschien moest u daarbij ook een kredietovereenkomst tekenen die nog lang op uw budget zal wegen.

Er is weinig dat u kunt doen, want de ondernemingen die zich tijdelijk in deze showrooms vestigen, verhuizen na hun acties en verdwijnen dan spoorloos.

Goede reflexen

Wanneer u wordt uitgenodigd in een van deze showrooms, aarzel dan niet om ons dat te melden!

De beste reflex is echter nog altijd de uitnodiging TE WEIGEREN wanneer u telefonisch gecontacteerd wordt!

Andere goede reflexen aan te nemen...

Laatst bijgewerkt
6 juni 2018

Laatste nieuws voor dit thema

  1. Consumentenbescherming

    Rode kaart voor namaak

  2. Consumentenbescherming

    Onlineoplichting: cryptomunten in het vizier …

  3. Consumentenbescherming

    Het festivalseizoen staat weer voor de deur …