Focus Analyse des prix

Maximumprijzen voor benzine en diesel en kortingen aan de pomp

Uitgever
Instituut voor de nationale rekeningen
Publicatiedatum

Table of Contents

    De maatregelen die genomen werden in het kader van de taxshift hebben een grote impact gehad op de prijs-evolutie voor diesel en benzine. In het jaar voor de taxshift, was de maximumprijs voor benzine (1,6 euro/liter) hoger dan die voor diesel (1,42 euro/liter).

    Tussen 2014 en het eerste semester 2018 is de maximumprijs voor diesel echter met 1,9 % gestegen (tot 1,44 euro/liter), terwijl deze voor benzine met 8,0 % gedaald is (tot 1,47 euro/liter). In het eerste semester 2018 bereikte de maximumprijs voor diesel gemiddeld hetzelfde niveau als de maximumprijs voor benzine.

    In de beschouwde periode is de ex-raffinaderijprijs, een belangrijke component in de maximumprijs, voor beide producten op dezelfde manier geëvolueerd (-18 %), maar de accijnzen zijn voor benzine met amper 0,2 % gestegen, terwijl ze voor diesel met 31,1 % gestegen zijn.

    De individuele pomphouders zijn echter vrij om een korting toe te kennen op deze maximumprijzen, en uit de analyse blijkt dat de gemiddelde kortingen in België zowel voor benzine als voor diesel toegenomen zijn, wat vermoedelijk het gevolg is van sterke concurrentie in de markt. In vergelijking met de voornaamste buurlanden, lagen de prijsniveaus voor benzine gemiddeld 4,5 % lager in België, terwijl deze voor diesel gemiddeld 4,5 % hoger lag.

    Laatst bijgewerkt
    10 januari 2019