Situatie

U gaat op het internet op zoek naar een voordelige lening zonder al te veel formaliteiten of vervelende vragen over uw financiële situatie? U heeft een aankondiging gezien op het internet of een bericht gevonden op de sociale media voor gemakkelijk te krijgen krediet. Of u werd online benaderd door een professioneel ogende kredietgever? Binnen enkele klikken is uw droomlening binnen handbereik. Voordat u die gegeerde lening krijgt, vraagt de kredietaanbieder u wel nog om  kosten te betalen. 

Risico

Die werkwijze is typisch bij frauduleuze kredietaanbiedingen. Alvorens het beloofde kredietbedrag op uw rekening te storten, vragen frauduleuze kredietgevers u eerst om bepaalde kosten te betalen. Zodra die kosten betaald zijn, laten zij niets meer van zich horen. In de meeste gevallen is het onmogelijk om de door u betaalde bedragen / voorafbetalingen te recupereren.

Tips

  • Laat u niet verblinden door de voordelige rentevoet en de geringe formaliteiten. Geld lenen, kost geld en droomleningen bestaan niet.
  • Controleer eerst grondig de identiteit van uw contactpersoon. Enkel ingeschreven kredietbemiddelaars en kredietgevers die door de FSMA vergund zijn, mogen kredietovereenkomsten met u afsluiten.
  • Kreeg u vragen over uw persoonlijke en financiële situatie? Vergunde kredietprofessionals stellen ze altijd.
  • Betaal nooit kosten vooraleer uw kredietcontract is ondertekend.

In de val gelopen?

  • Als u betaald hebt, verwittig uw bank en doe aangifte bij de politie
  • Verwittig de Economische Inspectie via meldpunt.belgie.be
Laatst bijgewerkt
30 september 2021

Laatste nieuws voor dit thema

  1. Consumentenbescherming
    Kwaliteit & veiligheid
  2. Consumentenbescherming
    Online