Deze vorm van oplichting ontstond in de jaren 1950. Oorspronkelijk stuurden oplichters vanuit Nigeria brieven met de vraag om geld te helpen deblokkeren. Gaandeweg veranderde de werkwijze naar e-mail en het fenomeen verspreidde zich tot ver buiten de grenzen van Nigeria. Toch wordt het vandaag nog vaak de "Nigeriaanse brief" genoemd.

Waar gaat het om?

U ontvangt, meestal via e-mail, een bericht waarin uw hulp gevraagd wordt om geld uit een vreemd land te helpen deblokkeren en over te brengen naar een ander land, of het naar dat land te laten terugvloeien.

Dat geld zou afkomstig zijn van een vermogend persoon (bureaucraat, politicus, zakenman enz.) die net overleden is. De overdracht van fondsen moet via uw bankrekening gebeuren, in ruil voor een riante commissie voor u.

Ziehier een voorbeeld. "Ik ben de zoon van de president die vermoord werd. Mijn vader heeft een kolossaal fortuin nagelaten, maar ik word vervolgd door het regime dat thans aan de macht is in mijn land. Kunt u mij helpen het geld in veiligheid te brengen? In ruil ontvangt u 10 % van het bedrag."

Als u belangstelling toont en hen uw contactgegevens meedeelt, dan zit u vast in een hels raderwerk. Ze deinzen er niet voor terug om rechtstreeks contact met u op te nemen en u te vragen om dossierkosten of diverse taksen vooruit te betalen om uw hoofdprijs te kunnen binnenhalen. Zij geven u daarbij slechts een heel korte bedenktijd.

Weet dat als u het gevraagde bedrag betaalt, dat hopeloos verloren is, want de oplichters zijn binnen de kortste tijd spoorloos verdwenen. Bovendien kunnen uw contactgegevens gebruikt worden voor andere oplichtingspraktijken.

Enkele tips

  • Vraag u af: "is het logisch dat een onbekende uw hulp inroept voor een overdracht van fondsen? Waarom u? Hoe is hij aan uw gegevens geraakt?"
  • Controleer ook zijn gegevens, zijn identiteit en zijn vermeende kapitalen. Die zijn vaak fictief.
  • Geef nooit uw persoonlijke gegevens door.
  • En vooral, betaal niets!

Geschillen en klachten

Als het gaat om zuivere oplichterij, dan moet u klacht indienen bij de Federale Politie, ter attentie van de

Dienst ECOFIN
Notelaarsstraat 211
1000 Brussel

U kunt dergelijke praktijken ook aanklagen bij de Algemene Directie Economische Inspectie, zodat zij, zo nodig, een eind maakt aan de praktijk in het belang van alle consumenten.

Laatst bijgewerkt
22 september 2020