reis voyage

Uw reis verliep niet zoals verwacht? Welke stappen volgen om uw geschil op te lossen?

De vakantieperiode loopt op z'n einde. We hopen dat uw vakantie u deugd heeft gedaan. Maar wat als dat niet zo was? Wat als uw hotelkamer helemaal niet overeenkwam met de info bij de boeking? Of wat als uw vlucht last-minute werd geannuleerd? Kwam u niet tot een oplossing met het hotel, vliegtuigmaatschappij of reisorganisator? Dan neemt u best contact op met een bemiddelingsdienst. Wij gidsen u alvast in de juiste richting.

Valse promoties en slechte dienstverlening

In 2018 kwamen er 906 meldingen binnen over de reissector bij het Meldpunt van de FOD Economie. Hoofdzakelijk over frauduleuze praktijken (zoals de verhuur van onbestaande woningen), maar ook meldingen over misleidende promoties, ongevraagde diensten en slechte dienstverlening.

Welke stappen moet ik volgen om mijn geschil op te lossen? Stap 1: Verzamel bewijsmateriaal

Als u een probleem hebt tijdens uw vakantie, dan verzamelt u best eerst zoveel mogelijk materiaal waarmee u uw probleem kunt aantonen. Wat stond er in het boekingscontract of op de website? Welke informatie hebt u per e-mail (of per sms) gekregen? Neem als het kan foto's (bijvoorbeeld van de niet zo fraaie hotelkamer).

Stap 2: Probeer altijd eerst het geschil onderling op te lossen

De snelste en makkelijkste oplossing is proberen om het probleem rechtstreeks op te lossen met het hotel, de vliegtuigmaatschappij of het reisbureau. Lukt dat, dan bent u meteen gerustgesteld en sleept het geschil niet langer aan.

Stap 3: Lukt dat niet, meld het dan en ga op zoek naar een bemiddelingsdienst

Als u geen gehoor vindt en het probleem niet opgelost raakt, dan kunt u dit best melden bij de FOD Economie via https://meldpunt.belgie.be

Daarnaast neemt u ook zo snel mogelijk contact op met een bemiddelingsdienst die kan proberen om uw geschil op te lossen. De bemiddelingsdienst die het beste geschikt is voor uw geschil hangt af van uw specifieke situatie. We gidsen u in de juiste richting.

Stap 4: Komt u ook met de hulp van een bemiddelingsdienst niet tot een oplossing, dan kunt u nog steeds gerechtelijke stappen ondernemen

Is de vliegtuigmaatschappij, touroperator of hoteluitbater niet bereid om tot een minnelijke oplossing te komen, zelfs niet via een bemiddelingsdienst, dan kunt u nog naar het gerecht stappen. Let wel: bemiddelingsdiensten zijn gratis of kosten niet zo veel, maar de kosten van een gerechtelijke procedure kunnen snel oplopen. Informeer u daarom goed, bijvoorbeeld via een justitiehuis.

Nog vragen? Neem contact op met ons Contact Center

Laatst bijgewerkt
28 augustus 2020