Blijf op de hoogte


Online aankopen? Dit zijn je rechten

Tijdens de koopjesperiode winkelen veel mensen op internet. Het is eenvoudig, vraagt niet veel tijd en het product wordt rechtstreeks aan huis geleverd... als alles goed verloopt! Maar wat doe je als niet alles volgens plan verloopt? Wij beantwoorden je vragen.

Mijn pakje is niet of te laat geleverd, wie moet ik contacteren?

Ook al is je eerste ingeving waarschijnlijk om de koerierdienst te contacteren, we raden je toch aan om rechtstreeks contact op te nemen met de verkoper. Let op: als je op een online platform aankopen doet, is het mogelijk dat het platform zelf niet de verkoper is, maar dat de verkoper een andere onderneming is. Informeer je dus goed op voorhand.

Maar de verkoper opbellen omdat de levering één dag vertraging heeft, heeft ook geen zin. Hoewel een van de voornaamste verplichtingen van de verkoper is om goederen op tijd te leveren, is het overschrijden van de leveringstermijn onvoldoende om de aankoop te ontbinden. Pas als de overeengekomen leveringsdatum of uitvoeringstermijn aanzienlijk wordt overschreden, kun je de verkoper in gebreke stellen. Doe dit bij voorkeur per e-mail of aangetekende brief om hiervan een bewijs te hebben. Een voorbeeldbrief vind je op onze website terug. Je moet de verkoper dan wel de gelegenheid geven om toch nog de levering binnen een redelijke termijn uit te voeren.

Mijn pakje is beschadigd. Wat kan ik doen?

Voldoet het product niet aan je verwachtingen, dan kun je de wettelijke garantie van twee jaar inroepen. De verkoper is hiervoor verantwoordelijk en niet de producent of de koerierdienst. Neem dus contact met de verkoper op. Hij zal het goed moeten vervangen, herstellen of terugbetalen. De verkoper kan dan nadien actie ondernemen tegen de koerierdienst als hij van mening is dat die aansprakelijk is.

Wil de verkoper niet meewerken en is het bedrijf in België gevestigd, dan kun je bij de Consumentenombudsdienst terecht. Is de onderneming in een ander land van de Europese Unie gevestigd, dan kun je richten tot het Europees centrum voor de consument.

Komt het product dat je ontving niet overeen met wat je bestelde?

Vraag de verkoper dan om het verkeerde product zo snel mogelijk terug te nemen en je zonder extra kosten het juiste product of de juiste dienst te leveren. Je kunt dat verzoek het beste schriftelijk bevestigen.

Ik ontving een ontvangstbevestiging, maar geen pakje. Wat kan ik doen?

Tenzij je de koerierdienst de toestemming hebt gegeven, kan de bezorger de ontvangstbevestiging niet voor je tekenen en het pakje voor je deur achterlaten. Verwittig de verkoper en de koerierdienst dat je het pakje niet ontving en betwist het ontvangstbewijs. In geval van een geschil kun je een beroep doen op de Ombudsdienst voor de postsector.

Ik ben niet tevreden met het product, kan ik mijn aankoop ontbinden?

Ja. Voor alle overeenkomsten voor verkoop op afstand in de Europese Unie, behalve in uitzonderlijke situaties, beschik je over een wettelijk herroepingsrecht van 14 dagen vanaf de dag van ontvangst van je pakje. Je hoeft niet te wachten op je pakje om de overeenkomst te herroepen. Je kunt dat al doen voordat je het product ontvangt. Dat recht is ook van toepassing tijdens de koopjesperiode of bij aankopen met prijskortingen. Op onze website vind je hierover meer informatie en een formulier om je aankoop gemakkelijk te herroepen.

Ik heb online besteld, hoe zit het met de garantie?

De wettelijke garantie van twee jaar geldt in de hele Europese Unie waarbij de verkoper een onderneming is. Zij geldt ook voor online aankopen. De wettelijke garantie kan dus niet worden toegepast als je een product of dienst bij een particulier bestelt.

Wat gebeurt er als ik een bestelling in het buitenland heb geplaatst?

Als de verkoper buiten de Europese Unie is gevestigd, ben je niet langer beschermd door de Europese regelgeving. De algemene voorwaarden van de overeenkomst zijn dan van toepassing. In geval van problemen moet je dus vertrouwen op de goede wil van de verkoper.

Ik ben het slachtoffer van online fraude, wat moet ik doen?

Was je het slachtoffer van fraude of van een oneerlijke handelspraktijk nadat je een product op internet kocht, meldt dat dan zeker op het Meldpunt van de FOD Economie. De Economische Inspectie van de FOD Economie analyseert de melding en kan beslissen om een onderzoek in te stellen en zo een einde te maken aan die frauduleuze praktijken.

Contactinformatie

Contact
Adres

Vooruitgangstraat 50
1210 Brussel