Table of Contents

    Als uw handelsactiviteit ervoor geschikt is, kunt u ook overwegen om uw producten online te verkopen.

     Bent u klaar om uw eigen onlineshop te openen en u aan elektronische handel (e-commerce) te wagen?

    • Het is gemakkelijk en betaalbaar.
    • Uw onlinewinkel is 24 uur per dag, 7 dagen per week open.
    • U bereikt nieuwe klanten: het enige wat u nodig hebt is internettoegang om in uw onlineshop te kunnen kopen.
    • De gewoontes van de consument veranderen (online shoppen is erg in trek).

    Om uw nieuwe e-commerce activiteit vlot en veilig te starten, zijn hier enkele tips:

    1. Vergelijk de verschillende webshopplatforms

    Het internet zit vol met gratis, betaalde en open-source oplossingen waarmee u uw onlineshop kunt creëren. Neem dus de tijd om de diverse oplossingen te vergelijken en kies de oplossing die het beste bij uw bedrijfsprofiel past. Meestal bieden webshopplatforms een maandelijks abonnement aan.

    Sommige thema's (of lay-outs) voor uw nieuwe website kunnen gratis zijn, maar weet dat u misschien extra moet betalen om toegang te krijgen tot bepaalde functies. Vergelijk dus de verschillende tarieven en opties die nodig zijn om uw handelsactiviteit uit te breiden.

    Tot slot, doe een beroep op vrienden en familie want er zijn misschien ontwikkelaars van e-commerce sites of computerspecialisten bij die u kunnen helpen en advies kunnen geven.

    2. Kies een domeinnaam en een webhost

    Die stap is belangrijk om uw webwinkel toegankelijk te maken via het internet. Zorg ervoor dat de domeinnaam van uw website catchy, onderscheidend en duidelijk is om verwarring met andere webshops te vermijden. Raadpleeg ook onze domeinnaamwebpagina’s als hulp.

    De keuze van de webhost is ook essentieel omdat die verantwoordelijk is voor de hosting van uw onlineshop op zijn servers en voor de betrouwbaarheid ervan. Zorg ervoor dat de host uw gegevens en die van uw gebruikers beschermt en dat hij oplossingen biedt in geval van storingen, hacking, enz. Webshopcreatieplatforms bieden een reeks oplossingen waarmee u uw domeinnaam en host kunt kiezen.

    3. Bied verschillende betaalmogelijkheden

    De keuze van betaalmiddelen is cruciaal omdat die moeten worden aangepast aan uw klanten en uw bedrijfsprofiel. Bied uw klanten diverse betaalmethoden aan (Visa, MasterCard, Bancontactkaarten, bankoverschrijvingen, ...). Denk eraan dat die betaaloplossingen kosten met zich mee kunnen brengen, aangezien er bepaalde commissies op uw handelstransacties in rekening kunnen worden gebracht.

    4. Verzendkosten

    Kies voor een logistieke partner die aangepast is aan uw bedrijfsprofiel. Dankzij e-commerce hebt u de mogelijkheid om nieuwe klanten te bereiken in België maar ook buiten onze landsgrenzen.

    Opteer voor een logistieke partner die de verzending van uw producten op zich kan nemen. Vraag hem naar informatie over zijn beleid voor verlies van goederen of schade (tijdens de levering) en of hij enige garanties biedt. Ideaal zou zijn om partnerschappen aan te gaan met meerdere transportbedrijven om zo een voordelige prijs te kunnen bieden voor elke bestelling (in binnen- en buitenland).

    De verzendkosten variëren ook afhankelijk van de bestemming, maar ook van de grootte en het gewicht van het pakket.

    Een overzicht van de tarieven voor pakjesdiensten 

    5. Welke talen?

    Naargelang uw locatie geeft u zeker de voorkeur aan een bepaalde taal. Aangezien onlineverkoop internationaal is, is het evenwel aangeraden om in uw onlineshop andere talen op te nemen dan de talen die betrekking hebben op uw geografische gebied. Gebruik het Engels om meer klanten te bereiken. Zorg er ook voor dat het gekozen webshopplatform de talen ondersteunt die u wilt gebruiken.  

    6. "Mobile ready"

    Consumenten gebruiken steeds vaker mobiele telefoons en tablets om online te shoppen. Met die apparaten kunt u een product op elk moment van de dag verkopen. Om meer te verkopen, moet uw webwinkel aangepast zijn aan alle mobiele formaten en goed ingesteld zijn voor smartphones, tablets, enz.

    7. Wettelijke verplichtingen

    Zoals voor elke "fysieke" winkel vereist de Belgische wetgeving dat u een reeks verplichte gegevens op uw website vermeldt:

    • algemene verkoopsvoorwaarden indien u ze toepast,
    • privacybeleid,
    • naam,
    • adres,
    • ondernemingsnummer,
    • contactgegevens,
    • leveringstermijnen,
    • herroepingsrecht,
    • productretourbeleid,
    • betaalwijzen,
    • enz..

    Dankzij die wettelijke bepalingen hebben koper en verkoper rechten en plichten bij onlineverkoop. Bij twijfels of vragen, raadpleeg de mensen rondom u, zoals uw boekhouder, een jurist of een gespecialiseerde advocaat. Zij kunnen u ook helpen bij uw stappen. Neem tot slot een kijkje op onze website "infoshopping.be", die de beste praktijken op het vlak van e-commerce omvat.

    Als u aan consumenten verkoopt, kunt u ook onze webpagina over verkoop op afstand raadplegen, waarop de regels en uw specifieke verplichtingen met betrekking tot dit soort verkoop staan vermeld.

    8. Sociale netwerken

    Gebruik sociale netwerken om uw zichtbaarheid te vergroten en creëer een kader dat bevorderlijk is voor de verkoop. Door links te maken tussen uw webshop en sociale netwerken bouwt u uw commerciële relatie met uw klanten uit zodat die een beter beeld hebben van uw producten en diensten.

    Voor meer zichtbaarheid op het internet zijn er verschillende oplossingen. Trek dus tijd en budget uit voor de post "digitale communicatie".

    9. Statistieken

    Tijdens zijn activiteit verzamelt uw onlineshop diverse informatie die nuttig is om te analyseren.

    • Welke producten zijn het populairst?
    • Heeft de klant zijn koopproces opgegeven?
    • Hoelang blijven klanten in de shop? enz.

    Al die elementen verdienen uw aandacht om uw e-commerce site te verbeteren. Zorg er dan ook voor dat u bij de keuze van uw webshopplatform over de middelen beschikt om die waardevolle informatie te verzamelen.

    10. Click and collect (of klik en haal af)

    U kunt de "click and collect"-oplossing aanbieden via uw onlineshop. Uw klanten kunnen hun bestellingen dan via uw webshop plaatsen en later in uw fysieke verkooppunt afhalen.

    U kunt uw klanten ook de mogelijkheid bieden om rechtstreeks bestellingen te plaatsen via een contact e-mailadres, sociale netwerken of gewoon per telefoon (in het laatste geval wordt dat "call and collect" genoemd).

    Iedereen kan een onlineshop aanmaken. Dankzij deze 10 tips bent u klaar om uw activiteit te starten op het internet en een e-commerce professional te worden. 

    Laatst bijgewerkt
    10 oktober 2023