""

Situatieschets

U heeft een sms of e-mail ontvangen waarin staat dat u een factuur twee keer heeft betaald. Het bericht bevat een aan te klikken link waarmee u terechtkomt op een website dankzij welke u vergoed zult worden. U doet het nodige, maar iemand belt u om u te vragen de terugbetaling te bevestigen met uw bankkaartlezer.

Risico

Iemand probeert uw bankgegevens te stelen om een betaling vanaf uw rekening uit te voeren. Als u de cijfercode meedeelt die uw bankkaartlezer u aangeeft (digipass), machtigt u die persoon om de betaling uit  te voeren, waarvan u het bedrag niet eens kent. Op die manier bestaat de kans dat uw rekening snel wordt leeggehaald.

Tips

Kijkt u bankafschriften na. Zo ziet u meteen of er een dubbele betaling heeft plaatsgevonden of niet. Voor een terugbetaling heeft een handelaar enkel uw rekeningnummer nodig. Meestal kent hij het al omdat u het gebruikte om uw factuur te betalen. Uw digipass dient om u te authenticeren bij uw bank en om uw betalingen veilig te stellen, nooit om geld te ontvangen! Geef daarvoor aan niemand de handtekeningcode die uw digipass u aangeeft!

In de val gelopen?

Stuur het bericht naar: verdacht@safeonweb.be. Gaf u toch bankgegevens door, verwittig dan onmiddellijk uw bank! Dien klacht in bij de lokale politie als er geld van uw rekening is verdwenen. Informeer de Economische Inspectie: meldpunt.belgie.be. Als u er met uw bank niet uitkomt, verwittig dan de Economische Inspectie  (meldpunt.belgie.be) en neem contact op met Ombudsfin, de Ombudsdienst  voor financiële geschillen.

Download de fiche (PDF, 236.77 KB)

Laatst bijgewerkt
1 maart 2024