""

Situatieschets

U heeft een sms of e-mail ontvangen waarin staat dat u een factuur twee keer heeft betaald. Het bericht bevat een aan te klikken link waarmee u terechtkomt op een website dankzij welke u vergoed zult worden. U doet het nodige, maar iemand belt u om u te vragen de terugbetaling te bevestigen met uw bankkaartlezer.

Risico

Iemand probeert uw bankgegevens te stelen om een betaling vanaf uw rekening uit te voeren. Als u de cijfercode meedeelt die uw bankkaartlezer u aangeeft (digipass), machtigt u die persoon om de betaling uit  te voeren, waarvan u het bedrag niet eens kent. Op die manier bestaat de kans dat uw rekening snel wordt leeggehaald.

Tips

Kijkt u bankafschriften na. Zo ziet u meteen of er een dubbele betaling heeft plaatsgevonden of niet. Voor een terugbetaling heeft een handelaar enkel uw rekeningnummer nodig. Meestal kent hij het al omdat u het gebruikte om uw factuur te betalen. Uw digipass dient om u te authenticeren bij uw bank en om uw betalingen veilig te stellen, nooit om geld te ontvangen! Geef daarvoor aan niemand de handtekeningcode die uw digipass u aangeeft!

In de val gelopen?

Stuur het frauduleuze bericht naar: verdacht@safeonweb.be.

Gaf u bankgegevens door? Verwittig dan onmiddellijk uw bank!

Dien klacht in bij de lokale politie als er geld van uw rekening is verdwenen.

Verwittig de Economische Inspectie via ConsumerConnect. Op dat platform vindt u ook informatie over uw rechten als consument.

Als u er met uw bank niet uitkomt, voer een melding in op ConsumerConnect en doe een beroep op Ombudsfin, de Ombudsdienst voor financiële geschillen.

Download de fiche (PDF, 236.77 KB)

Laatst bijgewerkt
7 juni 2024