Table of Contents
Een economische uitdaging
De digitale ontwikkelingen die ons dagelijks leven beïnvloeden brengen nieuwe behoeften en kennis met zich mee. Om mee te kunnen met die evolutie is het belangrijk dat alle burgers betrokken en ondersteund worden om nieuwe digitale kennis te verwerven.
Bovendien is het, in de context van een snel wijzigende arbeidsmarkt, onmisbaar om over de nodige digitale kennis en competenties te beschikken of die te verwerven. Wie een betaalde baan wil behouden of verwerven, beschikt best over de nodige digitale basisvaardigheden.
Het gaat hier over een echte economische uitdaging, zowel wat betreft de inclusie en autonomie van de burger als over het concurrentievermogen van de bedrijven en de groei van de arbeidsmarkt.
Aan iedereen de toegang tot digitale vaardigheden verzekeren heeft niet alleen als resultaat dat de digitale kloof verkleind kan worden, maar biedt ook een antwoord aan de groeiende nood van de werkgevers en de noodzakelijke innovaties in alle sectoren.
Wat doet België om meer vrouwen aan te trekken in de digitale sector?
In België is slechts een klein aantal vrouwen actief op digitaal gebied:
- Slechts 19,4 % van de IT-specialisten is vrouw.
- Slechts 9 op 1.000 vrouwen tussen 20 en 29 jaar studeren af in natuurwetenschappen, technologie, ingenieurswetenschappen en wiskunde (STEM). Daarmee staat België op de 22e plaats in het Europese “Women in Digital Scoreboard”.
Om die reden heeft België de nationale en intersectorale Women in Digital strategie gelanceerd die op 5 pijlers steunt:
- ervoor zorgen dat meer vrouwen afstuderen in de digitale sector
- de integratie van alle vrouwen op de digitale werkplek en/of in de digitale sector bevorderen
- het behoud van vrouwen in de digitale sector bevorderen
- nieuwe rolmodellen creëren
- de genderkloof bij specifieke doelgroepen wegwerken
Ontdek meer over de strategie Women in Digital (PDF, 971.36 KB)
KPI’s voor de Women in Digital-strategie
Hoe evolueert de situatie van vrouwen in de digitale sector? En beantwoordt die evolutie aan de doelstellingen van de WiD-strategie? Om dat te meten stelde de FOD Economie key performance indicatoren (KPI) op.
Elke doelstelling en subdoelstelling van de strategie werd bestudeerd en voor elke (sub)doelstelling werd een reflectie opgestart om er een indicator aan te koppelen.
Op die manier werden 21 KPI-voorstellen opgesteld. Daarvan bleken er acht haalbaar na de besprekingen met de verschillende stakeholders en bevoegde instellingen:
Follow-up van het jaarlijkse aantal en/of percentage vrouwen (en mannen) dat een ICT-diploma heeft behaald aan universiteiten en hogescholen in België
Meten van het jaarlijkse percentage vrouwen (en mannen) dat wordt tewerkgesteld in de digitale sector in België
Meten van het percentage vrouwen (en mannen) dat een ICT-job uitoefent in België
Follow-up van het percentage vrouwen (en mannen) dat een activiteit in de digitale sector registreert bij de KBO
Follow-up van de evolutie van de loonkloof tussen mannen en vrouwen in België
Follow-up van het percentage laaggeschoolde vrouwen (en mannen) in België dat nog nooit het internet heeft gebruikt
Follow-up van de evolutie van de digitale vaardigheden van vrouwelijke (en mannelijke) senioren in België
Follow-up van de evolutie van de digitale vaardigheden van laaggeschoolde vrouwen (en laaggeschoolde mannen)
De KPI’s zijn veel meer dan een eenvoudige becijferde evaluatie van de WiD-strategie. Hun waarde ligt in hun vermogen om
- een algemeen overzicht van de situatie te geven;
- trends en uitdagingen te bepalen door gegevens over een langere periode te onderzoeken;
- de WiD-strategie te ondersteunen met objectieve gegevens;
- de besluitvorming te sturen;
- een overzicht te geven van hoe de situatie zich in de loop van de tijd ontwikkelt.
KPI’s helpen ook om onderliggende trends en dynamieken te belichten, met de nadruk op de vergelijking tussen vrouwen en mannen in de digitale sector. Dat maakt het mogelijk om genderkloven beter te begrijpen en domeinen te bepalen waar verdere inspanningen nodig zijn om echte gendergelijkheid in de digitale sector te bevorderen.
Meer informatie over de methodologie is te vinden in het Rapport “Voorstellen voor KPI’s in het kader van de Women in Digital-strategie” (PDF, 316.93 KB).