Overslaan en naar de inhoud gaan
NL
FR
DE
EN
Andere informatie en diensten van de overheid:
www.belgium.be
contact center
Twitter
Facebook
LinkedIn
Instagram
youtube
Newsroom
Nieuwsbrieven
Jobs
Contact
Navigatie wisselen
Home
Nieuws
Thema's
Publicaties
Over de FOD
Zoeken
Home
Thema's
Consumentenbescherming
Stop bedrog
Vormen van oplichting
Open dropdown containing internal theme search form
Zoeken
Verschillende vormen van oplichting
Thema's
U hebt een misleidend telefoontje gekregen
U wordt gebeld met een verleidelijk aanbod: ontmasker frauduleuze televerkopers
Een incassobureau of een deurwaarder belt u op voor een onbekende schuld of factuur
Een buitenlands nummer belt heel kort zonder een bericht achter te laten
Een helpdesk belt u om een probleem te melden met uw computer
U bent opgelicht en krijgt een voorstel om u te helpen het verloren geld terug te krijgen
U wordt opgebeld om een pop-upwinkel te bezoeken
U hebt een verdacht bericht ontvangen
U hebt een bericht ontvangen van een bekende organisatie met een hyperlink
Een vriend vraagt om hulp maar u twijfelt aan zijn identiteit
Iemand die u online hebt ontmoet, vraagt plotseling om geld
Iemand belooft u een grote som geld in ruil voor financiële hulp
Iemand vraagt om uw bankrekening of simkaart te lenen
Uw computer is geblokkeerd en u moet losgeld betalen om hem te deblokkeren
Iemand chanteert u om te vermijden dat hij compromitterende foto's van u verspreidt
U hebt online iets gekocht of verkocht en u bent opgelicht
U hebt online een of meerdere aankopen gedaan en uw bestelling is niet aangekomen
U verkoopt online en de nepkoper biedt aan om te betalen via een koerierdienst
U verkoopt online en de nepkoper vraagt u om een klein bedrag te betalen om uw rekeningnummer te verifiëren
U verkoopt online en de nepkoper wil betalen met de bankapplicatie op zijn smartphone
U hebt een cadeau gewonnen (reis, geld, mobiele telefoon enz.), maar u moet administratiekosten betalen
U merkt dat producten die u online koopt, misleidende milieuclaims hebben
U wilde helpen, maar u bent opgelicht
Een vriend vraagt om hulp maar u twijfelt aan zijn identiteit
Iemand die u online hebt ontmoet, vraagt plotseling om geld
Iemand belooft u een grote som geld in ruil voor financiële hulp
U hebt een goed doel gesteund, maar de oproep tot vrijgevigheid was vals
U hebt online belegd of een lening afgesloten en kunt uw geld niet terugkrijgen
U hebt een belegging gedaan of online gehandeld en u krijgt uw geld niet terug
U hebt in virtueel geld belegd en u kunt uw geld niet terugkrijgen (fraude met cryptomunten)
U hebt een aantrekkelijk kredietaanbod aanvaard, maar u hebt uw geld niet ontvangen
U hebt een probleem met een factuur
U hebt een factuur betaald, maar de leverancier heeft het geld niet ontvangen
U hebt een factuur naar de klant verzonden, maar de betaling laat op zich wachten
U krijgt het voorstel om door het aantrekken van nieuwe deelnemers geld te verdienen
U hebt concerttickets gekocht op een doorverkoopsite en op de dag zelf krijgt u geen toegang tot het evenement
Vier tips om op een veilige manier concerttickets te kopen
U hebt een tweedehandsvoertuig gekocht en u twijfelt of de kilometerstand van het voertuig wel correct is
Car-pass - informatie over tweedehandsvoertuigen
U vermoedt dat een handelaar namaak verkoopt
Laatst bijgewerkt
12 juni 2024
Zie ook
Publicaties
Stop Bedrog! - Praktische fiches om niet in de val te lopen
Andere pagina's
Wie beschermt u tegen onveilige webshops?
De belangrijkste vormen van oplichting in praktische fiches
Laatste nieuws voor dit thema
Consumentenbescherming
Vervalste kunstwerken in beslag genomen in Brussel
Lees meer
Consumentenbescherming
Wasproduct kopen? Kijk uit voor namaak
Lees meer
Consumentenbescherming
SFAM veroordeeld door rechtbank
Lees meer
Meer nieuws