Situatie
U krijgt een telefoontje van iemand die beweert van de fraudedienst van uw bank te zijn. De beller legt uit dat er een vermoeden van fraude is met uw rekening en raadt u aan om uw geld over te schrijven naar een andere rekening. Daarvoor vraagt hij uw bankgegevens en gepersonaliseerde beveiligingsgegevens en om bepaalde software te installeren.
Risico
Iemand probeert uw geld te stelen. Uw bank zal u nooit bellen of een e-mail sturen met de vraag om geld over te schrijven. Door de gekregen instructies op te volgen, stuur u uw spaargeld rechtstreeks naar de rekening van de oplichters. Bovendien loop u het risico dat ze uw bankgegevens stelen zodat ze u een tweede keer kunnen oplichten of andere mensen kunnen oplichten met uw identiteit.
Tips
Reageer niet op dat soort berichten: hang op of wis de e-mail!
Of het nu via telefoon, e-mail, sms of chat is, geef nooit gepersonaliseerde beveiligingsgegevens (de pincode van uw bankkaart, uw wachtwoord, uw itsme-handtekening of een responscode die door uw digipas is gegenereerd of per sms van uw bank is ontvangen).
Om uw betalingstransacties online of op uw smartphone uit te voeren, logt u altijd rechtstreeks in, zonder via een link te gaan die u heeft gekregen.
Klik niet op links in ontvangen berichten en open geen bijlagen. Die kunnen namelijk spyware bevatten.
Geef een onbekende nooit toegang tot uw computer en installeer geen zogenaamde beveiligingssoftware.
In de val gelopen?
Als u een geschreven bericht heeft ontvangen, stuur het dan door naar verdacht@safeonweb.be.
Gaf u gepersonaliseerde beveiligingsgegevens door? Bel onmiddellijk Card Stop (078 170 170) of neem contact op met uw bank!
Als u er met uw bank niet uitkomt, kunt u een beroep doen op Ombudsfin, de ombudsdienst voor financiële geschillen.
Dien een klacht in bij de lokale politie als er geld van uw rekening is verdwenen.
Verwittig de Economische Inspectie via ConsumerConnect. Op dat platform vindt u ook informatie over uw rechten als consument.