""

Situatieschets

U ontvangt een e-mail met de bevestiging dat uw bestelling met succes werd uitgevoerd. Als u geen bestelling plaatste, vraagt het bericht u om dit te melden door op een link te klikken. Alleen, u bestelde helemaal niets en u bent dat ook niet van plan …

Risico

Iemand probeert uw persoonlijke gegevens te stelen of frauduleuze toegang tot uw computer te krijgen. Door op deze e-mail te antwoorden, bestaat de kans dat iemand zich uw identiteit of uw bankgegevens en gepersonaliseerde beveiligingsgegevens onrechtmatig toe-eigent of uw computer kraakt.

Tips

Delete die e-mail!

Klik niet op de links in het bericht en open geen bijlagen. Misschien bevatten ze wel spyware.

In de val gelopen?

Stuur het frauduleuze bericht naar: verdacht@safeonweb.be.

Gaf u gepersonaliseerde beveiligingsgegevens door? Bel onmiddellijk Card Stop (078 170 170) of neem contact op met uw bank!

Dien klacht in bij de lokale politie als er geld van uw rekening is verdwenen.

Verwittig de Economische Inspectie via ConsumerConnect. Op dat platform vindt u ook informatie over uw rechten als consument.

Als u er met uw bank niet uitkomt, voer een melding in op ConsumerConnect en doe een beroep op met Ombudsfin, de ombudsdienst voor financiële geschillen.

Download de fiche (PDF, 244.84 KB)

Laatst bijgewerkt
21 augustus 2024