U hebt een product online te koop aangeboden. Een potentiële koper neemt contact met u op en biedt aan om het product persoonlijk op te halen. Bij u aangekomen doet de koper de betaling via een app op zijn smartphone. Hij laat u vervolgens het betalingsbewijs op het scherm van zijn smartphone zien. Na enkele dagen stelt u vast dat het geld nog steeds niet op uw rekening staat.

U bent waarschijnlijk het slachtoffer van fraude. De oplichter heeft u een vals betalingsbewijs getoond. Hij heeft u de indruk gegeven dat het geld is overgemaakt zonder dat dat echt is gebeurd.

Hoe gaan oplichters te werk bij fraude met valse betalingsbewijzen?

Fraude met een vals betalingsbewijs is een vorm van verkoopoplichting. Oplichters zoeken online naar producten die te koop zijn, meestal producten met een bepaalde waarde. Ze nemen contact op met de verkoper en bieden aan om het product bij hem thuis op te halen. Vervolgens gebruiken ze een valse applicatie om het te laten lijken alsof de betaling is verricht, wat in werkelijkheid niet het geval is, en verdwijnen ze met het product van de verkoper.

Tips om uzelf te beschermen tegen fraude met valse betalingsbewijzen

  • Controleer voordat u zaken doet met iemand op een verkoopplatform, de geloofwaardigheid van het profiel van de koper (controleer hoe lang geleden hij zijn profiel heeft aangemaakt, of hij er actief op is enz.).
  • Lees de meningen van andere verkopers die al zaken hebben gedaan met de koper. Positieve beoordelingen zijn geen garantie voor betrouwbaarheid: ze kunnen vals zijn. Maar als u negatieve beoordelingen vindt, pas dan op!
  • Raadpleeg het advies dat wordt gepubliceerd op sites met rubrieksadvertenties, die u ook kunnen helpen voorkomen dat u het slachtoffer wordt van oplichting (bv.: https://help.2dehands.be/s/article/veilig-handelen-tips).
  • Laat de koper niet betalen met de bankapp op zijn smartphone. Vraag hem om de betaling uit te voeren met de app op uw smartphone. Zo ontvangt u direct een bevestiging van de betaling. Of stel voor dat de koper het product later afhaalt, wanneer het geld daadwerkelijk op uw rekening is gestort.

Wat moet u doen als u het slachtoffer bent van fraude met valse betalingsbewijzen?

  • Dien een klacht in bij de plaatselijke politie.
  • Neem onmiddellijk contact op met uw bank indien u uw persoonlijke bankgegevens hebt doorgegeven.
  • Meld de oplichting ook aan het Meldpunt van de FOD Economie
    Duid als melder “Particulier” en als tegenpartij “Onderneming” aan. Selecteer het thema Fraude & oplichting en vervolgens het scenario Fraude bij online kopen en verkopen. U zult dan een advies en informatie ontvangen over de stappen die u moet zetten, evenals de contactgegevens van de personen die u kunnen helpen.