U hebt een product te koop gezet op een tweedehands verkoopplatform. Iemand neemt contact met u op en zegt dat hij geïnteresseerd is in uw product. Hij wil echter een koerierdienst gebruiken om zijn aankoop op te halen. Gelijktijdig biedt hij aan om te betalen via de betalingsfaciliteiten van dat bedrijf of zegt dat de koerierdienst uw identiteit of bankrekening moet controleren

Opgelet: u hebt waarschijnlijk te maken met een zogenaamde koper die een valse koerierdienst gebruikt om uw persoonlijke bankgegevens te verkrijgen, zonder dat u het doorhebt.

Hoe gaan oplichters te werk bij fraude met tweedehandsaankopen?

Bij dat soort oplichting neemt de oplichter contact op met het slachtoffer via een tweedehandsplatform.

Hij doet zich voor als koper. Hij is geïnteresseerd in het product dat te koop wordt aangeboden. Hij kan het product niet zelf ophalen en stelt voor om een bekende koerierdienst te gebruiken (Mondial Relay, DPD, DHL, GLS enz.). Dat wekt geen argwaan. Hij stelt voor om de aankoop te betalen via het betalingssysteem van de koerierdienst. Hij vraagt vervolgens uw identificatiegegevens (achternaam, voornaam, telefoonnummer of e-mailadres, rekeningnummer) om de afgesproken betaling uit te voeren.

Enkele ogenblikken later ontvangt u een sms of een e-mailbericht dat van de koerierdienst afkomstig lijkt te zijn. Het bericht bevestigt dat er een betaling namens u is ontvangen en geeft aan dat u een account moet aanmaken om toegang te krijgen tot de betaling. Wanneer u op de link in die sms of e-mail klikt om uw account aan te maken:

  • Wordt u ofwel naar een formulier geleid waarin u uw contactgegevens moet invullen (naam, voornaam, telefoonnummer of e-mailadres, bankrekeningnummer). Enkele ogenblikken later krijgt u een telefoontje van iemand die beweert voor de koerierdienst te werken en die uw identiteit wil controleren. Om dit te doen, vraagt de persoon om uw bankkaart in uw digipass te steken, het kleine apparaatje waarmee u zich kunt authentificeren bij uw bank, de instructies te volgen en hem de responscode te geven.
    In werkelijkheid werkt de persoon die u aan de telefoon hebt, niet voor een koerierdienst.
    Het is de valse koper of een medeplichtige.
  • Ofwel komt u op een pagina waar u wordt gevraagd om uw bankgegevens te verifiëren. Hiervoor moet u uw bankkaart in uw digipas steken, de instructies volgen en de gegenereerde responscode invoeren.
    In werkelijkheid is de bankverificatiepagina een valse site, opgezet en beheerd door de oplichter. Zodra u de instructies hebt gevolgd en de responscode gegenereerd door uw digipas hebt doorgegeven, heeft de fraudeur toegang tot uw rekening en kan hij betalingen doen zonder dat u het weet.

Tips om uzelf te beschermen tegen fraude met tweedehandsaankopen

  • Indien u een tweedehands product online verkoopt, accepteer dan alleen betaling via bankoverschrijving of contant als de koper het product zelf in ontvangst neemt.
  • Controleer de geloofwaardigheid van het profiel van de koper (controleer hoe lang hij zijn profiel al heeft, of hij er actief op is enz.).
  • Controleer het e-mailadres van de afzender zorgvuldig: een internationaal bekende koerierdienst zal geen Gmail-, Hotmail of ICloud-adres gebruiken voor zijn klantencontacten.
  • Controleer de URL van het e-mailbericht (verzender@url.com) en van de verstuurde links (onderneming.com/details): een internationaal actieve onderneming maakt geen spelfouten in haar eigen URL-adres.
  • Stuur nooit uw bankgegevens of een kopie van uw identiteitskaart naar iemand die u online hebt ontmoet en wiens identiteit u niet zelf hebt kunnen bevestigen.
  • Bent u niet bekend met de dienst die u wordt voorgesteld? Zoek meer informatie en bezoek de officiële website van de dienst om te controleren wat die aanbiedt en wat de precieze procedures zijn.
  • Valse koerierdiensten vragen u vaak om een betaling te doen onder het voorwendsel dat ze de echtheid van uw gegevens willen controleren. Echte koerierdiensten werken met beveiligde betalingsdiensten waarbij u dat niet hoeft te doen. Weiger dus om de betaling uit te voeren

Raadpleeg ook de pagina Wie beschermt u tegen onveilige webshops? en leer valse websites herkennen.

Slachtoffer van fraude met tweedehandsaankopen? Wat kunt u doen?

  • Als u uw gepersonaliseerde beveiligingsgegevens hebt gegeven, neem dan contact op met Card Stop (078 170 170) of uw bank om uw betaalinstrumenten (bankkaart, banktoepassing of betaalapplicatie, enz.) te blokkeren.
  • Indien u geld hebt verloren, moet u zo snel mogelijk contact opnemen met uw bank om de fraude te melden.
  • Meld de oplichting aan via ConsumerConnect. U krijgt ook meteen informatie over de stappen die u nog kunt ondernemen en wie u daarbij kan helpen.
  • Dien een klacht in bij de plaatselijke politie.
  • De meeste advertentiesites bieden hun gebruikers de mogelijkheid om een klacht in te dienen in geval van schade of fraude. Dien ook klacht in bij het platform, zodat het kan ingrijpen.