U hebt een product te koop aangeboden op een website of via een tweedehands verkoopplatform. Een potentiële koper neemt contact met u op en zegt dat hij geïnteresseerd is in uw product. Hij wil echter de echtheid van uw rekeningnummer controleren en stuurt u een link waarmee u 1 cent moet betalen, die u uiteraard terugkrijgt.
U bent waarschijnlijk het slachtoffer van de 1 cent-truc. U hebt te maken met een valse koper die probeert om uw bankgegevens en gepersonaliseerde beveiligingsgegevens (zoals een responscode gegenereerd door uw digipas of per sms verstuurd door uw bank, een itsme-handtekening, etc.). Indien u op de link klikt en de betaling uitvoert, krijgt de oplichter toegang tot uw rekening en haalt hij die meteen leeg.
Hoe gaan oplichters te werk bij de 1 cent-truc?
Bij dit soort oplichting neemt de oplichter contact op met het slachtoffer via een website, vaak een advertentiesite.
De oplichter, die zich voordoet als de koper, heeft het zelden over de prijs van het te koop aangeboden product. Hij beschrijft zichzelf als een voorzichtig persoon die in het verleden al eens is opgelicht en alleen maar wil controleren of u betrouwbaar bent. Hij biedt daarom aan om een belachelijk bedrag te betalen (vaak 1 cent), zodat hij kan controleren of het rekeningnummer dat u opgeeft, werkelijk van u is.
Vervolgens stuurt hij u een link om de betaling uit te voeren. Wanneer u op die link klikt, komt u op een valse site terecht, die is opgezet en wordt beheerd door de oplichter. Op die site, die eruitziet als de gebruikelijke beveiligde betaalsites, moet u uw rekeningnummer invoeren, de instructies op uw digipas volgen, het kleine apparaatje dat wordt gebruikt om u te authenticeren bij uw bank, en vervolgens uw responscodes genereerde door uw digipas invoeren.
Zodra u die gegevens hebt ingevoerd, heeft de fraudeur alle informatie die hij nodig heeft om betalingstransacties van uw rekening te doen zonder dat u het weet.
Tips om uzelf te beschermen tegen oplichting met de 1 cent-truc
- Klik niet op de (vaak verdachte) link waarmee u zogezegd uw digipas kunt verifiëren bij een tweedehands koper. Zoiets heeft geen zin, want uw rekeningnummer is alles wat u nodig hebt om een overschrijving te ontvangen.
- Stel een andere betalingsmethode voor (vraag de koper bijvoorbeeld om contant te betalen wanneer u hem ontmoet om het product te overhandigen).
- Geef niet toe aan de druk. Indien u twijfelt, is het mogelijk dat de koper erg vasthoudend wordt door een dreigende toon aan te slaan (door u een oplichter te noemen en te overwegen om u aan te geven bij het platform) of door een hogere prijs dan de vraagprijs te bieden.
- Geef nooit uw gepersonaliseerde beveiligingsgegevens via een link van iemand die u niet kent.
- Controleer de geloofwaardigheid van het profiel van de koper (controleer hoe lang hij zijn profiel al heeft, of hij er actief op is enz.).
Raadpleeg ook de pagina Wie beschermt u tegen onveilige webshops? en leer valse websites herkennen.
Wat kunt u doen als u slachtoffer bent van de 1 cent-truc?
- Als u uw gepersonaliseerde beveiligingsgegevens hebt gegeven, neem dan contact op met Card Stop (078 170 170) of uw bank om uw betaalinstrumenten (bankkaart, banktoepassing of betaalapplicatie, enz.) te blokkeren.
- Indien u geld hebt verloren, moet u zo snel mogelijk contact opnemen met uw bank om de fraude te melden.
- Voer een melding in via ConsumerConnect. Op dat platform vindt u ook informatie over uw rechten als consument.
- Dien een klacht in bij de plaatselijke politie indien u geld hebt verloren.
- De meeste advertentiesites bieden hun gebruikers de mogelijkheid om een klacht in te dienen in geval van schade of fraude. Dien ook klacht in bij het platform, zodat het kan ingrijpen.