Situatie
In de online agenda die gekoppeld is aan uw mailbox vindt u een afspraak die u niet heeft ingeschreven. Het bericht komt van een bekend bedrijf en vraagt u dringend op een link te klikken om een geschenk op te halen.
Risico
U heeft hier mogelijk te maken met een poging tot phishing. Mailplatforms kunnen geen berichten detecteren en filteren wanneer ze in uw online agenda worden geplaatst. Iemand is er duidelijk in geslaagd om in die van u binnen te dringen, en probeert uw identiteit en geld te stelen. Als u op de link klikt, komt u terecht op een vals contactformulier waar u om uw persoonlijke gegevens en bank- en gepersonaliseerde beveiligingsgegevens wordt gevraagd. Pas op voor de inhoud van uw bankrekening!
Tips
Ga niet in op dat soort afspraken, maar verwijder ze gewoon!
Controleer de “spam”-map in uw mailbox om er zeker van te zijn dat u ook daar geen soortgelijke poging tot oplichting heeft ontvangen. Zo ja, verwijder dan ook dat bericht.
Schakel het automatisch accepteren van afspraken uit in de instellingen van uw online agenda.
Of het nu via telefoon, e-mail, sms of chat is, geef nooit uw gepersonaliseerde beveiligingsgegevens (pincode van uw bankkaart, wachtwoord, itsme-handtekening of responscode die door uw digipas is gegenereerd of per sms van uw bank is ontvangen).
Klik niet op links in berichten die u ontvangt en open geen bijlagen. Die kunnen namelijk spyware bevatten.
In de val gelopen?
Stuur het afspraakbericht door naar verdacht@safeonweb.be.
Gaf u gepersonaliseerde beveiligingsgegevens door? Bel onmiddellijk Card Stop (078 170 170) of neem contact op met uw bank!
Als er ondertussen geld van uw rekening is verdwenen en uw bank weigert u terug te betalen, kunt u een beroep doen op Ombudsfin, de ombudsdienst voor financiële geschillen.
Doe aangifte bij de lokale politie.
Verwittig de Economische Inspectie via ConsumerConnect. Op dat platform vindt u ook informatie over uw rechten als consument.