U hebt online iets besteld maar niets ontvangen, maar uw bankrekening is intussen wel gedebiteerd?
Wanneer u online winkelt, kunt u het slachtoffer worden van verschillende vormen van fraude. Vaak merkt u het pas wanneer het te laat is.
Hoe gaan oplichters te werk bij online winkelen?
Online kopen is intussen heel gewoon geworden. Oplichters profiteren hiervan door hun eigen webshop op te zetten waar ze producten verkopen tegen zeer aantrekkelijke prijzen, maar ze versturen nooit de bestelde producten. Een andere manier: ze maken een webshop aan die als twee druppels water lijkt op de webshop van een betrouwbare onderneming.
Om het vertrouwen van kopers te winnen, aarzelen ze niet om verschillende oplichtingstechnieken te gebruiken. Ze kunnen agressieve marketingmethoden toepassen (zeer aantrekkelijke prijzen, beperkt aanbod enz.) om u aan te moedigen om zo snel mogelijk tot de aankoop over te gaan. Steeds vaker stellen ze ook voor dat u koopt via sociale netwerken (vooral Facebook) of online verkoopplatforms. Wat de methode ook is, uiteindelijk ontvangt u nooit de producten die u hebt besteld en betaald.
Onlinefraude wordt steeds diverser. Fraudeurs veranderen voortdurend hun methoden en identiteiten en worden steeds inventiever. U moet dan ook waakzaam zijn!
Een andere vorm van fraude: verborgen abonnementen
De verborgen abonnementsvalkuil is een andere vorm van online winkelfraude. Oplichters zetten daarbij een product (vaak een smartphone, cosmetica enz.) online te koop tegen een zeer aantrekkelijke prijs. Het aanbod is duidelijk en u meent dat u een eenmalige aankoop doet. Maar in werkelijkheid hebt u zich een abonnement laten aansmeren. U hebt immers geen aandacht besteed aan de algemene voorwaarden, de kleine lettertjes die meestal helemaal onderaan de webpagina staan. Daarin stond waarschijnlijk dat u een abonnement nam. Uiteindelijk bent u honderden euro's kwijt, terwijl u in eerste instantie maar een aankoop van een paar euro wilde doen.
Tips om frauduleuze webshops te vermijden
- Zoek naar de contactgegevens van de verkoper: die moeten altijd op de website staan, meestal in een rubriek “contact” of “juridische informatie”. Indien u die gegevens niet kunt vinden, pas dan op!
- Controleer de juistheid van die gegevens - en dan met name het adres van de verkoper. Bij fraude is het adres vaak fictief of van een andere onderneming overgenomen.
- Controleer of de verkoper een ondernemingsnummer (KBO-nummer) heeft. Indien hij in België gevestigd is, moet de verkoper geregistreerd zijn bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO), de database die de identificatiegegevens van bedrijven en hun vestigingseenheid (-eenheden) centraliseert.
- Indien de verkoper beweert een professional te zijn en niet bij de KBO is geregistreerd, pas dan op!
- Indien de verkoper gevestigd is in een land van de Europese Unie, IJsland, Liechtenstein of Noorwegen, ga dan naar het Europese e-justitieportaal naar de pagina Handelsregisters - Een onderneming in de EU zoeken.
- Indien de verkoper in een ander land is gevestigd, controleer dan de verschillende buitenlandse handelsregisters.
- Controleer of de webshop betrouwbaar is. Controleer voordat u een aankoop doet, de identiteit van de verkoper, de reputatie van de webshop en de verkoopvoorwaarden op de site. Om de betrouwbaarheid van een webshop te controleren, kunt u de handige Webshop Check van het Europees Consumentencentrum gebruiken.
- Ga niet zonder nadenken in op een aantrekkelijk aanbod en lees vooral de voorwaarden van het aanbod: een aanbod dat te mooi is om waar te zijn, is vaak niet echt. Kijk dus uit voor kortingen die u nergens anders vindt.
- Controleer de presentatie en de inhoud van de webshop. Indien er taalfouten in staan, kan de webshop het werk zijn van oplichters die vanuit het buitenland opereren.
- Het is niet omdat een webshop bovenaan de lijst met zoekresultaten staat, dat hij ook betrouwbaar is. Bekijk de beoordelingen die andere consumenten over de webshop hebben achtergelaten. Opgelet evenwel: ook die beoordelingen zijn soms vervalst.
- Bescherm altijd uw persoonsgegevens en geef nooit uw bankpascode.
- Moet u een account aanmaken en een wachtwoord kiezen om online te kunnen bestellen? Kies dan nooit een wachtwoord dat u al ergens anders gebruikt, zoals het wachtwoord voor uw e-mail of uw internetbankapplicaties. Kies voor een wachtwoord van minstens 8 tekens, inclusief hoofdletters en kleine letters, speciale tekens en cijfers, om een veilig wachtwoord te garanderen.
Ga voor meer tips en informatie naar de pagina Wie beschermt u tegen onveilige webshops?
Slachtoffer van een valse webshop? Wat kunt u doen?
- Meld de frauduleuze webshops op het Meldpunt van de FOD Economie.
Vermeld “Particulier” als melder en “Onderneming” als tegenpartij. Selecteer het thema Fraude & oplichting en vervolgens het scenario. Fraude bij online kopen en verkopen. U zult dan een advies en informatie ontvangen over de stappen die u moet zetten, evenals de contactgegevens van de personen die u kunnen helpen. - Hebt u betaald? U kunt proberen om uw geld terug te krijgen, maar of dat lukt, is afhankelijk van de toegepaste betaalmethode:
- Een creditcard biedt vaak een bepaalde mate van bescherming, wat niet het geval is bij een eenvoudige bankkaart. Bankoverschrijvingen zijn ook moeilijk te annuleren indien fraude wordt vastgesteld. Bij Visa en MasterCard kunt u de betalingen betwisten via mijnkaart.be. Sommige andere online betaalmethoden bieden meer bescherming, zoals PayPal Buyer Protection.
- Indien u een overschrijving hebt gedaan, neem dan zo snel mogelijk contact op met uw bank. De bank zal dan proberen om de overschrijving op te schorten of de rekening te blokkeren zodat fraudeurs geen geld meer kunnen opnemen. Indien het bedrag al is opgenomen, kunt u het geld niet meer terugkrijgen via de bank.