U hebt vernomen dat u een reis ter waarde van 1.500 euro hebt gewonnen. Even later wordt u gevraagd om eerst de dossierkosten te betalen. U betaalt die en vervolgens hoort u niets meer over de reis van uw dromen.

U hebt vernomen dat u een reis ter waarde van 1.500 euro hebt gewonnen. Even later wordt u gevraagd om eerst de dossierkosten te betalen. U betaalt die en vervolgens hoort u niets meer over de reis van uw dromen.

U bent waarschijnlijk het slachtoffer van voorschotfraude.

Hoe gaan oplichters te werk bij voorschotfraude?

Het principe achter die vorm van fraude is eenvoudig: de fraudeurs nemen contact op met hun slachtoffers en laten hen geloven dat ze iets gewonnen hebben (een reis, het winnende lot van de loterij, een smartphone enz.) Maar eerst vragen ze de “winnaar” om een klein bedrag te betalen om bijvoorbeeld de administratie- of verzendkosten te dekken.

De fraudeurs gebruiken alle mogelijke middelen om contact met u op te nemen: e-mail, nepwedstrijden, misleidende reclame enz. In werkelijkheid zal het slachtoffer nooit op reis gaan of het cadeau ontvangen.

In het beste geval hoort u nooit meer iets van de oplichters en blijft uw verlies beperkt tot dat kleine bedrag. Maar zodra de eerste kosten zijn betaald, proberen de oplichters u soms extra kosten te laten betalen om zoveel mogelijk winst te maken.

En in sommige gevallen kan de zwendel veel verder gaan, vooral als u op de hyperlink in het bericht klikt of u bankgegevens geeft. Meer informatie hierover vindt u op pagina U hebt een bericht ontvangen van een bekende organisatie met een hyperlink.

Stappen die u kunt ondernemen om voorschotfraude te vermijden

  • Stel uzelf de volgende vragen:
    • Vraag uzelf af of u aan een wedstrijd hebt deelgenomen. Indien het antwoord op die vraag neen is, dan kunt u geen reis hebben gewonnen. Met andere woorden: het aanbod is te mooi om waar te zijn.
    • Is het logisch om het groot lot te winnen zonder te hebben meegespeeld?
  • Betaal niets!
  • Deel in geen geval uw bankgegevens.
  • Zoek meer informatie over de onderneming die contact met u heeft opgenomen. Controleer haar reputatie. Misschien vindt u negatieve beoordelingen van mensen die ook het slachtoffer zijn geworden van de onderneming.

Slachtoffer van voorschotfraude? Wat kunt u doen?

  • Indien u geld hebt verloren, dien dan een klacht in bij de lokale politie.
  • Indien u uw persoonlijke bankgegevens hebt doorgegeven, neem dan onmiddellijk contact op met Card Stop (078 170 170) en laat uw kaart blokkeren.
  • Meld de oplichting ook aan het Meldpunt van de FOD Economie
    Duid als melder “Particulier” en als tegenpartij “Onderneming” aan. Selecteer het thema Fraude en oplichting en vervolgens het scenario voorschotfraude. U zult dan een advies en informatie ontvangen over de stappen die u moet zetten, evenals de contactgegevens van de personen die u kunnen helpen.