""

Situatieschets

Enkele maanden geleden kocht u wijn via de telefoon … Hoewel u betaald hebt, heeft u de wijn nooit ontvangen!

Nu belt een advocaat je om te melden dat de oplichters werden aangehouden in Algiers. Hij stelt voor om u te vertegenwoordigen in de plaatselijke rechtbank om uw rechten te doen gelden.

Risico

Oplichters deinzen voor niets terug! Na de nepwijn heeft u wellicht te maken met een nepadvocaat.

De kans is groot dat hij u vraagt om een honorariumvoorschot te storten op een buitenlandse rekening of via een internationaal betaalsysteem. In dat geval, niet reageren! Geen enkele waardige advocaat stelt u een dergelijke regeling voor.

Laat u geen twee keer vangen door dezelfde bedriegers!

Tips

Ga niet in op dat soort vragen, want er is weinig hoop dat u uw je geld ooit terugziet.

Help de politie om de bende op te rollen en een einde te maken aan de criminele praktijken van deze internationale organisatie: noteer tijdens het telefoongesprek zo veel mogelijk informatie, zoals het telefoonnummer, de datum en het uur van de oproep, de naam en functie van de beller, het te storten bedrag, de naam en het adres van de ontvanger, …

Dit geldt ook voor poging tot oplichting via het internet.

In de val gelopen?

Dien een klacht in bij de lokale politie.

Meld de fraude aan de Economische Inspectie via ConsumerConnect. Op dat platform vindt u ook informatie over uw rechten als consument.

Download de fiche (PDF, 659.9 KB)

Laatst bijgewerkt
6 juni 2024