Situatieschets
U hebt een artikel te koop aangeboden op een tweedehandssite (Vinted, Facebook Marketplace, eBay,…). Iemand neemt snel contact met u op om het artikel te kopen, maar legt uit dat hij het zelf niet kan ophalen. Die persoon stelt u voor om een beroep te doen op een bekende koerierdienst (Mondial Relay, DPD, DHL, GLS,...) en via die dienst te betalen.
Risico
Oplichters geven u meestal een excuus om naar een andere website te surfen dan het bekende en betrouwbare platform dat u hebt gekozen, of om een chatvenster weer te geven dat zij controleren.
Ook gebruiken oplichters frauduleuze reproducties van websites. Die valse sites verwijzen u vervolgens naar een kopie van de website van uw online bank, waar u wordt uitgenodigd om uw bankgegevens en gepersonaliseerde beveiligingsgegevens in te voeren. Door dit te doen, geeft u de oplichter toegang tot uw betalingsinstrumenten en riskeert u bestolen te worden.
Soms bellen oplichters u in naam van de koerierdienst op om zogezegd uw identiteit te bevestigen met uw digipass. Zij kunnen ook valse bevestigingse-mails gebruiken die lijken op de e-mails van uw officiële verkoopplatform.
En als u uw artikel verstuurt, ziet u het nooit meer terug.
Tip
Of u nu koopt of verkoopt via online platformen, wees altijd op uw hoede zodra de persoon met wie u te maken heeft u vraagt om het platform te verlaten om de verkoop of aankoop af te ronden.
Geef voor uw online transacties altijd de voorkeur aan de diensten die rechtstreeks worden aangeboden door het verkoopplatform dat u hebt gekozen en dat een goede e-reputatie heeft.
Klik nooit op een link die de koper u per e-mail stuurt en sta erop de bestelling zelf af te ronden via het platform van uw keuze. Gerenommeerde platformen bieden garanties tegen slechte betalers.
Betaal nooit iets, ongeacht de reden die de koper opgeeft: als u degene bent die verkoopt, is het niet normaal dat u iets moet betalen, zelfs als het om een heel klein bedrag gaat.
En geef vooral nooit uw bank- en gepersonaliseerde beveiligingsgegevens door aan twijfelachtige tussenpersonen.
In de val gelopen?
Gaf u gepersonaliseerde beveiligingsgegevens door? Bel onmiddellijk Card Stop (078 170 170) of neem contact op met uw bank!
Dien een klacht in bij de lokale politie en bij het gebruikte verkoopplatform.
Meld de fraude aan de Economische Inspectie via ConsumerConnect. Op dat platform vindt u ook informatie over uw rechten als consument.
De meeste advertentiesites bieden hun gebruikers de mogelijkheid om een klacht in te dienen in geval van schade of fraude. Dien ook klacht in bij het platform, zodat het kan ingrijpen.