Table of Contents

    Voor de sluiting van de overeenkomst

    De onderneming moet de consument op een duidelijke en begrijpelijke manier die is aangepast aan de gebruikte vorm van communicatie op afstand over de precontractuele informatie (PDF, 197.45 KB).

    Als de onderneming of haar informatieverplichtingen over de extra kosten en andere kosten inbegrepen in de totale prijs of over de kosten voor het terugzenden van de goederen niet respecteert, dan moet de consument niet betalen voor deze kosten.

    De bewijslast voor de naleving van de informatieverplichting ligt bij de onderneming

    Wetgeving  

    Uitnodiging tot aankoop

    Bij een uitnodiging tot aankoop, d.w.z. wanneer een commerciële boodschap die de kenmerken en de prijs van het product vermeldt, de consument in staat stelt om een aankoop te doen, moet de onderneming hem substantiële informatie verstrekken voorafgaand aan het bestelproces:

    • de kenmerken van het product;
    • de identiteit van de onderneming en zijn geografisch adres; 
    • de totale prijs en de wijze van betaling;
    • op het moment van de validatie van een betalende bestelling door de consument door te klikken op een knop, moet de knop in kwestie de consument duidelijk meedelen dat hij moet betalen, ook al is dat pas later;
    • de wijze van levering, uitvoering en het beleid inzake klachtenbehandeling;
    • het bestaan van een herroepings- of annulatierecht.

    Bijvoorbeeld: bij de verkoop van een concertticket via het internet moet de totale prijs vermeld worden voor het bestelproces.

    De onderneming verstrekt deze informatie aan de consument op een manier die is aangepast aan de gebruikte techniek voor communicatie op afstand, in een duidelijke en begrijpelijke taal.

    Voor zover deze informatie verstrekt wordt op een duurzame gegevensdrager (bv. e-mail, USB-stick of cd), moet ze leesbaar zijn.

    Wetgeving  

    Verbod op standardopties (vooraf aangeduid)

    Voordat de consument gebonden is door een overeenkomst of een aanbod, mag de onderneming geen gebruikmaken van standaardopties om zijn uitdrukkelijke toestemming te krijgen voor elke extra betaling bovenop de vergoeding voor de contractuele hoofdverbintenis van de onderneming.

    Als de onderneming niet het uitdrukkelijke akkoord van de consument heeft verkregen, maar deze toestemming heeft afgeleid door het gebruik van standaardopties die hij moet afwijzen om extra betaling te vermijden, dan heeft de consument recht op terugbetaling van deze betaalde bedragen.

    Wetgeving  

    Gedeeltelijke uitvoering van de overeenkomst tijdens de herroepingstermijn

    Als de consument wil dat de verrichting van diensten aanvangt tijdens de herroepingstermijn, dan moet hij daar uitdrukkelijk om vragen bij de onderneming.

    Stel dat een consument een overeenkomst op afstand sluit met een onderneming voor de bouw van een carport, garage of bijgebouw. De herroepingstermijn begint te lopen vanaf de afsluiting van het contract op afstand en duurt 14 dagen. De consument kan echter uitdrukkelijk verzoeken om de werken al voor het einde van deze termijn aan te vatten. Ook in dat geval kan hij zich nog uit de overeenkomst terugtrekken, zelfs al zijn de werken intussen al begonnen, op voorwaarde dat hij dat binnen voormelde 14 dagen doet, te rekenen vanaf de sluiting van het contract. Hij moet echter wel betalen voor het werk dat intussen al uitgevoerd werd, voor zover hij hiervan in kennis werd gesteld vooraleer de overeenkomst gesloten werd.

    Bijzondere bepaling voor ondernemingen

    Deze bepaling is eveneens van toepassing wanneer de consument wil dat de levering van water, gas of elektriciteit, die niet gereed voor verkoop werden gemaakt in een beperkt volume of in een bepaalde hoeveelheid, of van stadsverwarming, aanvangt tijdens de herroepingstermijn.

    Wetgeving  

    Verbod op overmatig aanrekenen voor het gebruik van betaalmiddel

    Bij gebruik van een betaalmiddel mag de onderneming de consument geen vergoedingen aanrekenen die hoger zijn dan de kosten die de onderneming moet dragen voor het gebruik van deze betaalmiddelen.

    Wetgeving  

    Verbod op overmatig aanrekenen van telefoonoproepen over een reeds gesloten overeenkomst

    Als de telefoonoproepen van de consument betrekking hebben op een reeds gesloten overeenkomst, mag de onderneming hem niet de inhoud van de oproep aanrekenen bovenop de prijs van de oproep

    Als de consument bijvoorbeeld naar de klantendienst van een winkel belt over een probleem met een toestel dat hij zonet gekocht heeft, dan mag deze communicatie niet via een betaalnummer verlopen. Het moet om een normaal of een gratis nummer gaan.

    Wetgeving  

    Laatst bijgewerkt
    4 februari 2019

    Laatste nieuws voor dit thema

    1. Verkoop

      Geen geoblocking meer in Europese Unie