Deze rubriek bevat gedragscodes, overeenkomsten en aanbevelingen waarover is onderhandeld tussen beroeps- en consumentenorganisaties, met name in de Raad voor Consumentenzaken, en/of overheidsinstanties.
Het staat sectoren vrij om via zelfregulering zelf akkoorden op te stellen.
Gedragscodes, akkoorden en aanbevelingen per sector
Reisbureaus
Horeca
- Gedragscode voor goede relaties tussen brouwers, de drankenhandelaars en de horecasector
- Horeca charter voor de promotie van Belgisch rundvlees
Slotenmakers
- Gedragscode slotenmaker (DOCX, 33.85 KB)
- Gedragscode dringende interventies – Vlaamse Slotenmakers Unie (PDF, 86.95 KB)
Directe verkoop face to face
Autosector
- Gezamenlijke aanbevelingen voor een transparante informatie aan de klant over de software-updates en terugroepacties van autovoertuigen (PDF, 280.92 KB)
- Duitse versie van de gezamenlijke aanbevelingen (PDF, 283.2 KB)
- Engelse versie van de gezamenlijke aanbevelingen (PDF, 275.73 KB)
Opticiens
Fitness
Energie
- Protocol voorschotfacturen energie (PDF, 459.09 KB)
- Akkoord “De consument in de vrije elektriciteits- en gasmarkt” (PDF, 439.02 KB)
Banksector
- Charter Universele bankdienst (PDF, 1.08 MB)
- Gedragscode betreffende reclame en marketing ten opzichte van jongeren voor bank- of verzekeringsproducten en/of diensten (PDF, 19.4 KB)
- Akkoord over de oprichting van een bemiddelingsdienst en een -college “banken-kredieten-beleggingen” (PDF, 18.55 KB)
- Gedragscode voor reclame met betrekking tot spaardeposito’s en individuele levensverzekeringen (PDF, 15.48 KB)
Reclame
- Milieureclamecode (PDF, 195.61 KB)
- Aanbevelingen van de Raad voor het Verbruik inzake reclame voor kinderfeesten (PDF, 41.54 KB)
Klantvriendelijkheid
Toetreding, verplichtingen en toezicht
Voor sommige van die gedragscodes kunt u als onderneming toetreden (en uitschrijven) via de FOD Economie. Het gaat om de gedragscodes reisbureaus, slotenmakers, opticiens, en fitness. Gebruik hiervoor het toetredingsformulier.
Toetredingsformulier (DOCX, 30.97 KB)
De toetreding tot een gedragscode gebeurt op vrijwillige basis. De FOD Economie voert geen voorafgaande controle uit om te zien of uw onderneming de gedragscode respecteert. Vanaf de datum van toetreding bent u gebonden door de gedragscode voor al uw huidige en toekomstige vestigingseenheden.
U moet consumenten daarover informeren en hoe ze die gedragscode elektronisch kunnen raadplegen, in drie situaties:
- op verzoek van de consument;
- voordat een overeenkomst op afstand of buiten de verkoopruimte gesloten wordt;
- op uw website.
Daarnaast is het in alle omstandigheden misleidend:
- om te beweren een gedragscode te hebben ondertekend als dat niet zo is;
- om te beweren dat een gedragscode door een publieke of andere instantie erkend is als dat niet zo is.
Als u een gedragscode waaraan u zich heeft gebonden niet nakomt en u, in het kader van de betreffende handelspraktijk, heeft aangegeven door die gedragscode gebonden te zijn, kan dat ook als misleidend beoordeeld worden.
De Economische Inspectie is bevoegd om inbreuken op die regelgeving vast te stellen en ertegen op te treden.