Deze rubriek bevat gedragscodes, overeenkomsten en aanbevelingen waarover is onderhandeld tussen beroeps- en consumentenorganisaties, met name in de Raad voor Consumentenzaken, en/of overheidsinstanties.

Het staat sectoren vrij om via zelfregulering zelf akkoorden op te stellen.

Gedragscodes, akkoorden en aanbevelingen per sector

Reisbureaus

Horeca

Slotenmakers

Directe verkoop face to face

Autosector

Opticiens

Fitness

Energie

Banksector

Reclame

Klantvriendelijkheid

Toetreding, verplichtingen en toezicht

Voor sommige van die gedragscodes kunt u als onderneming toetreden (en uitschrijven) via de FOD Economie. Het gaat om de gedragscodes reisbureaus, slotenmakers, opticiens, en fitness. Gebruik hiervoor het toetredingsformulier.

Toetredingsformulier (DOCX, 30.97 KB)

De toetreding tot een gedragscode gebeurt op vrijwillige basis. De FOD Economie voert geen voorafgaande controle uit om te zien of uw onderneming de gedragscode respecteert. Vanaf de datum van toetreding bent u gebonden door de gedragscode voor al uw huidige en toekomstige vestigingseenheden.

U moet consumenten daarover informeren en hoe ze die gedragscode elektronisch kunnen raadplegen, in drie situaties:

  • op verzoek van de consument;
  • voordat een overeenkomst op afstand of buiten de verkoopruimte gesloten wordt;
  • op uw website.

Daarnaast is het in alle omstandigheden misleidend:

  • om te beweren een gedragscode te hebben ondertekend als dat niet zo is;
  • om te beweren dat een gedragscode door een publieke of andere instantie erkend is als dat niet zo is.

Als u een gedragscode waaraan u zich heeft gebonden niet nakomt en u, in het kader van de betreffende handelspraktijk, heeft aangegeven door die gedragscode gebonden te zijn, kan dat ook als misleidend beoordeeld worden.

De Economische Inspectie is bevoegd om inbreuken op die regelgeving vast te stellen en ertegen op te treden.

Laatst bijgewerkt
13 maart 2025