Consumenten gebruiken steeds meer elektronische betaalmiddelen om hun aankopen te betalen.
Elektronische betalingen bieden niet alleen veel voordelen voor de consument, maar ook voor de handelaren. Wat zijn die voordelen?
Makkelijke transacties
Elektronische betalingen zijn makkelijk te gebruiken, maar ook sneller. Zodra het bedrag op de betaalterminal is ingegeven, hoeft de klant alleen nog maar zijn betaalkaart in de terminal te stoppen en zijn pincode in te voeren.
"Contactloze" betaaloplossingen maken transacties nog eenvoudiger met een eenvoudige scan van de bankkaart of telefoon (of de tablet, geconnecteerde horloge/smartwatch).
Sommige aanbieders staan al contactloze transacties toe tot 50 euro met een plafond van 150 euro per dag. Als de limiet bereikt is, hoeft de kaart enkel in de lezer te worden gestopt. Dat maakt de dagelijkse transacties nog eenvoudiger.
Bij betaling met krediet- of debetkaart hoeft u zich geen zorgen te maken over het berekenen van afrondingen van uw transacties. Vind de “afrondingsregels voor cashbetalingen”.
Veiligheid
Dankzij elektronische betalingen vermindert het risico op diefstal uit de kassa's van winkels . Aangezien de betaalde bedragen niet fysiek aanwezig zijn in de verkooppunten, is er immers minder geld in de kassa's en is de verleiding om misdrijven te plegen kleiner.
Met elektronische betalingen wordt ook de circulatie van valse bankbiljetten afgeremd en is er dus minder risico om met dat soort fraude te worden geconfronteerd.
Ten slotte bieden smartphones, tablets en geconnecteerde horloges (of smartwatches) tweestapsverificatie. Dankzij dat extra beveiligingssysteem zijn transacties volledig beveiligd!
Vereenvoudigd budgetbeheer
Elektronische betalingen maken het mogelijk de dagelijkse uitgaven bij te houden en te registreren, wat de boekhouding vergemakkelijkt. In tegenstelling tot contant geld, dat naar de bank moet worden gebracht en vervolgens op een rekening moet worden gestort, worden elektronische betalingen automatisch op de rekening bijgeschreven.
Betaalterminals helpen ook om gaten in de winkelkassa te vermijden. Aangezien de handelaar minder contant geld (munten en biljetten) verwerkt, is het risico op fouten kleiner.
Lagere kosten
Met elektronische betalingen verlicht u uw uitgaven en neemt u afscheid van de rompslomp van de contante logistiek. Dat brengt vaak kosten met zich mee voor het opslaan, tellen, vervoeren of controleren van de echtheid van de biljetten.
Tegelijkertijd zijn de kosten in verband met elektronische betalingen sterk gedaald. Zij variëren in het algemeen naar gelang van het type terminal (vast of mobiel), maar ook naar gelang van de installatie, de activering, de technische bijstand, de kosten per transactie, enz.
Om meer te weten te komen over het instellen van een elektronisch betaalsysteem en over de verschillende beschikbare mogelijkheden, kunt u de pagina “Verplichting om een elektronisch betaalsysteem aan te bieden” raadplegen.
Aanvaarding
Dankzij de technologische ontwikkelingen zijn elektronische betalingen gemeengoed geworden. Naast contant geld zijn er vandaag nu ook krediet- en debetkaarten, smartphones en geconnecteerde horloges (of smartwatches). Die alternatieven zijn populaire betaaloplossingen geworden voor klanten.
De beschikbaarheid van een vaste, mobiele of contactloze elektronische betaalterminal stelt klanten in staat hun transacties te verrichten wanneer zij niet over voldoende contant geld beschikken. Dat geeft hen meer vrijheid bij hun aankopen. Ze hoeven geen geld meer uit de geldautomaat te halen. Een tijdsbesparing voor iedereen.