""

Table of Contents

    Stabiel internet op de trein is voor veel reizigers een cruciaal element van de klantervaring. Door de toenemende digitalisering zal dat belang alleen maar toenemen. Door de uitdagingen op het vlak van klimaat, energieautonomie en -transitie zal de rol van het spoor in de mobiliteit van vandaag en morgen aanzienlijk vergroten.  

    In heel België is er een hoog niveau van dekking in mobiele openbare netwerken. Toch is de kwaliteit van het signaal in treinen onvoldoende voor de huidige en toekomstige behoeften, in het bijzonder op plaatsen die niet op een van de vijftien belangrijkste IC-spoorlijnen zijn gelegen. Dat toont de cartografie die aan deze oproep werd toegevoegd en die werd uitgevoerd op basis van metingen van Infrabel, de beheerder van de spoorweginfrastructuur.

    Voor veel reizigers en pendelaars komt de continuïteit van een stabiele internetverbinding dus vaak in het gedrang. Dat leidt tot frustratie en die kan de aantrekkelijkheid van het spoor verzwakken, op een moment waarop het zijn volledige rol moet spelen als ruggengraat van een duurzamer mobiliteitssysteem.

    Daarom lanceert de minister van Telecommunicatie een projectoproep voor de verbetering van de connectiviteit op de trein. Dat initiatief, dat deel uitmaakt van het plan voor vaste en mobiele breedband, heeft tot doel de pylonen van het GSM-R-netwerk van Infrabel te moderniseren, zodat ze compatibel zijn met het gebruik door de commerciële mobielenetwerkoperatoren.

    Voor wie is de projectoproep bedoeld?

    Deze projectoproep is bedoeld voor

    • elke operator die een openbaar mobiel elektronisch communicatienetwerk uitbaat;
    • elke towerco die actief is op de Belgische markt;
      In deze context verstaan we onder de term “towerco” een onderneming waarvan de activiteit bestaat uit het beheer van antennesites en die te huur aanbiedt aan de mobiele operatoren.
    • kandidaat-ondernemingen die een Neutral Host-oplossing willen implementeren;
      Een “Neutral Host oplossing” houdt hier in dat de kandidaat-onderneming een radiotoegangsnetwerk (RAN) zal uitrollen op de gesubsidieerde masten, waarvan de elementen toegankelijk zullen zijn voor mobielenetwerkoperatoren.

    Om welke subsidiebedragen gaat het?

    Voor deze projectoproep is een subsidiebudget van 11.200.000 euro vastgesteld.

    Het beschikbare budget moet worden gebruikt voor de versteviging (“upgrade”) of vervanging (“swap”) van bestaande in aanmerking komende GSM-R-pylonen door “5G-ready”-pylonen, inclusief passieve elementen van het RAN-netwerk.

    Het maximale steunbedrag voor een project wordt vastgesteld op basis van een omgekeerde veiling in combinatie met het vastgestelde steunpercentage in het financieringsplan.

    U vindt alle verdere details terug in de oproep tot kandidaatstelling.

    Wat zijn de toekenningscriteria?

    Na het indienen van de inschrijvingsdossiers wordt er per prioriteit een lijst gemaakt van alle pylonen waarvoor subsidies aangevraagd worden.

    De pylonen die in aanmerking komen zijn verbonden met spoorlijnen die zelf gelinkt zijn aan een prioriteitsniveau (2, 3, 4 of 5, aangezien de lijnen met prioriteit 1 onder de dekkingsverplichtingen van het KB 700 MHz vallen).

    De subsidies worden eerst toegekend aan de pylonen op de spoorlijnen met prioriteit 2. Vervolgens aan die op de lijnen met prioriteit 3, vervolgens aan die op lijnen met prioriteit 4 en vervolgens aan die op lijnen met prioriteit 5.

    Meer informatie over de prioriteiten en criteria vindt u terug in de Oproep tot kandidaatstelling voor het project 5G RAIL.

    Hoe deelnemen?

    Dien uw projectvoorstel digitaal in door het ingevulde deelnemingsformulier te versturen naar 5grail@economie.fgov.be en dat ten laatste op 13 maart 2024.

    Alle relevante documenten vindt u hieronder

    Belangrijkste data

    • 13 maart 2024: deadline voor het indienen van projectvoorstellen
    • juli 2024: uitbetaling van het subsidievoorschot van 30 %
    • 30 oktober 2024: uiterlijke aanvangsdatum projecten
    • december 2025: uitbetaling van het subsidievoorschot van 70 %
    • in de loop van 2026: afronden van het subsidieproject
    Laatst bijgewerkt
    15 mei 2024