afbeelding ter illustratie

Table of Contents

    Onlineverkoop zit al jaren in de lift. Maar met het aantal jaarlijkse onlinetransacties, stijgt ook het aantal klachten dat Belgische consumenten indienen bij het Meldpunt van de FOD Economie. Vaak merkt u pas dat u opgelicht bent, wanneer uw bestelling niet toekomt, alle communicatie wordt verbroken of er plotseling geld van uw rekening gaat.

    Omdat bewustwording de eerste stap is naar veilig online winkelen, bent u maar beter op de hoogte van een aantal valkuilen. We zetten ze voor u op een rij.

    De identiteitsgegevens van de verkoper ontbreken

    Op een frauduleuze website kunnen de contactgegevens van de verkoper ontbreken, onvolledig of vervalst zijn. Controleer steeds de reputatie van een website en de identiteit van de verkoper. Lees in dit artikel hoe u de reputatie van een webshop kan controleren.

    U sluit stilzwijgend een abonnement af

    Een specifieke vorm van onlinefraude is de zogenaamde abonnementsvalkuil. Als consument denkt u een eenmalige aankoop te doen, bijvoorbeeld een verzorgingsproduct of een magazine dat gedurende een bepaalde periode bij u in de bus zal vallen.

    In werkelijkheid heeft u stilzwijgend toegestemd om het product gedurende langere periode te ontvangen. Het is dus belangrijk dat u steeds de kleine lettertjes van een verkoopdeal grondig naleest, ook online.

    U belandt op een kopie van een bestaande site

    In dat geval zal u amper opmerken dat u wordt bedrogen. De website ziet er precies uit als een bestaande website met een goede reputatie. Vaak staan er (valse) positieve reviews op de website die u nog meer in verwarring brengen. Hier leest u welke signalen u beter niet negeert.

    U wordt gelokt met reclame

    Een advertentie op sociale media of een banner op een website biedt u een goedkoop product aan, bijvoorbeeld een fitnesstoestel. De frauduleuze website waar u naartoe wordt gelokt, ziet er professioneel uit, zodat u geen argwaan koestert en meteen bestelt en betaalt. Uw product komt nooit toe, en ook de website vindt u niet meer terug.

    Werd u het slachtoffer van verkopers met slechte bedoelingen? Dien een melding in via het Meldpunt van de FOD Economie.

    Laatst bijgewerkt
    12 april 2022