Table of Contents

    Wat is spam?

    In algemene zin gaat het om het versturen van ongewenste elektronische berichten. De kenmerken van spam kunt u als volgt definiëren:

    • de ongewenste berichten worden massaal verstuurd en soms ook herhaald;
    • het bericht bevat vaak een commerciële boodschap (promotie van een product of dienst);
    • de adressen worden vaak verkregen zonder het medeweten van de houder (inbreuk op de regels betreffende de persoonlijke levenssfeer);
    • niet zelden bevat het bericht enerzijds een illegale, bedrieglijke en/of schadelijke inhoud, en verbergt de afzender anderzijds zijn identiteit of gebruikt hij een valse identiteit.

    Hoe komen afzenders van “spam” aan uw e-mailadres?

    U kunt uw adres zelf hebben meegedeeld:

    • als u een website bezocht om een product of dienst aan te kopen;
    • als u zich inschreef op een mailinglijst;
    • als u deelneemt aan een discussieforum.

    Die adressen worden dikwijls hergebruikt door de persoon die ze verkreeg of door andere personen aan wie ze doorgegeven zijn.

    Ook worden gegevens op illegale manieren bekomen:

    • via massale inschrijving op mailinglijsten waarbij de e-mails van de leden verzameld worden;
    • door automatische inzameling van elektronische adressen op openbare ruimtes van het internet (vb. zoekmachines);
    • door beroep te doen op diverse frauduleuze praktijken.

    Wat moet u doen om spam te vermijden of alleszins te beperken?

    • Deel uw e-mailadres niet aan om het even wie mee.
    • Vermijd uw e-mailadres te vermelden op een website, want vaak wordt dat gekopieerd door een programma van “automatic capture” van e-mailadressen dat wordt gebruikt door spammers.
    • Maak gebruik van een tweede e-mailadres voor activiteiten die spamgevoelig zijn: inschrijving voor nieuwsbrieven, deelneming aan forums, bestellingen op commerciële websites, vermelding op uw website, enz.
    • Vermijd om te antwoorden op spam: zelfs indien u uw verzetrecht wil uitoefenen. Klik ook niet op links.
    • Maak de e-mailadressen van uw correspondenten niet zichtbaar wanneer u een groep of verspreidingslijst aanmaakt of wanneer u een e-mail doorzendt.
    • Deel de e-mailadressen van anderen niet mee aan derden zonder hun toestemming.
    • Neem niet deel aan kettingmails.
    • Installeer een goede firewall en een antivirusprogramma, update die regelmatig en scan regelmatig de harde schijven.
    • Breng uw kinderen op de hoogte van bovenstaande regels en van de manieren waarop zij hun e-mailadres kunnen gebruiken.

    Spam met hoge gevaarlijkheidsgraad

    Er zijn verschillende categorieën van spam, waaronder :

    1. de Nigeriaanse brief of “Afrikaanse scam”;
    2. phishing (e-mail) of vishing (telefoon);
    3. elektronische berichten die gespecialiseerd zijn in valse producten en namaakproducten;
    4. elektronische berichten die informaticavirussen verspreiden (malware).

    Tips om spamming te vermijden

    • Klik niet op links in de e-mails maar zoek zelf naar de officiële website van uw bank.
    • Controleer of u zich op een beveiligd betaalplatform bevindt door in uw browser te controleren of het adres begint met “https”.
    • Communiceer nooit privé-informatie (en vooral geen bankgegevens) per e-mail of telefoon.
    • Als u twijfelt over een bericht, open het dan niet en, het belangrijkste, klik niet op de links in het bericht.
    • Vergeet niet om nota te nemen van de manieren om officieel contact op te nemen met uw bank in geval van een probleem: op de achterzijde van uw bankkaart vindt u het nummer van de helpdesk van uw bank. Vergeet niet om contact op te nemen met cardstop (070 344 344) indien nodig.

    In de val gelopen? Wat kunt u doen?

    • Neem onmiddellijk contact op met uw bank (via de officiële kanalen).
    • Contact CARDSTOP (070 344 344; 0,30 euro/min).
    • Neem contact op met de lokale politie. Breng het dichtstbijzijnde politiekantoor op de hoogte van uw komst en deel hen mee waarvoor u een klacht wil neerleggen en dat uw bank/verzekeraar/… een nummer van het procesverbaal vraagt. Geef vervolgens het nummer van het proces-verbaal door aan uw bank en uw eventuele verzekeraar.
    • Stuur de frauduleuze email door naar verdacht@safeonweb.be en uw eventuele verzekeraar.
    • Verander uw persoonlijke gegevens en bankcodes zo snel mogelijk op een betrouwbaar toestel. Gebruikt u dezelfde gegevens voor andere accounts (mailbox of sociale media)? Verander die dan ook zo snel mogelijk.
    Laatst bijgewerkt
    6 september 2019

    Laatste nieuws voor dit thema

    1. Online

      Nationale sensibiliseringscampagne over cyberveiligheid - oktober 2019