""

Table of Contents

    De projectoproep is gesloten. Deelnemen is niet meer mogelijk.

    In het kader van de Europese digitale doelstellingen voor 2030 stelde de Europese Commissie haar visie voor alsook de pistes voor de digitale transformatie in Europa. Het Digital decadebeleidsprogramma van de Europese Commissie baseert zich op het digitale kompas die de ambities van de Europese Unie belichaamt voor 2030. Die zijn gebaseerd op vier hoofdambities:

    • digitale vaardigheden bevorderen,
    • digitale transformatie van bedrijven bevorderen,
    • veilige en duurzame digitale infrastructuur ontwikkelen,
    • overheidsdiensten digitaliseren.

    In het licht daarvan en binnen het kader van het Herstart- en Transitieplan 2022-2024 heeft de ministerraad van 20 oktober 2021 een globaal budget toegewezen voor de bestrijding van de digitale kloof en de inclusieve digitale transitie. Dit budget omvat twee luiken:

    • “Women in Digital”-strategie: voornamelijk gericht op een inclusieve digitale transitie voor vrouwen;
    • de digitale kloof bestrijden en de digitale inclusie bevorderen.

    De digitale diensten zijn in volle transitie, en daarbij wordt niet altijd rekening gehouden met de digitale kwetsbaarheid op sociaaleconomisch vlak. Digitale inclusie moet ervoor zorgen dat iedereen kan deelnemen aan het digitale gebeuren en kan genieten van de voordelen ervan.

    Daarom lanceert de FOD Economie een projectoproep met als doel de principes van digitale inclusie toe te passen in het economische domein. De ingediende projecten moeten maximaal ten goede komen aan consumenten en ondernemingen, in het bijzonder kmo’s en zelfstandigen.

    De projectoproep is opgebouwd rond drie thema's, gericht op het stimuleren van nieuwe initiatieven om digitale inclusie te bevorderen.

    Wat zijn de drie thema’s van de projectoproep 2024?

    Thema 1: Digitale vaardigheden

    Het doel van het project is om het niveau van de digitale vaardigheden in België te verhogen (bv. van leidinggevenden, werknemers, (startende) ondernemers, consumenten, jongeren, etc.). Belangrijk hierbij is dat er niet enkel gefocust wordt op hard skills (technische vaardigheid), maar dat er ook aandacht gaat naar soft skills (mediawijsheid, teamwerk, probleemoplossend denken …) en de risico’s verbonden aan internetgebruik.

    Voorbeelden van mogelijke projecten:

    • Aanbieden van training om de digitale vaardigheden van leidinggevenden/bedrijfsleiders binnen ondernemingen te verbeteren;
    • Aanbieden van training om de digitale vaardigheden van werknemers van ondernemingen te verbeteren;
    • Aanbieden van training voor een sensibilisering van leidinggevenden/bedrijfsleiders van ondernemingen over digitale inclusie voor eigen werknemers;
    • Verspreiding van trainingsmateriaal en opleiding voor werknemers, leidinggevenden/bedrijfsleiders, leerkrachten, ouders en jongeren over veilig internetgebruik en de gevaren/risico’s die hieraan verbonden zijn.

    Thema 2: Digitale toegankelijkheid en inclusieve dienstverlening

    Het doel van het project is om de digitale toegankelijkheid van websites en apps te verbeteren, en om het klantenproces in zijn geheel gebruiksvriendelijker te maken. In het kader hiervan kunnen opleidingen/bijscholingen over toegankelijkheid (“user experience”) aangeboden worden aan ontwerpers/aanbieders van digitale producten, en anderzijds websites en apps gebruiksvriendelijker gemaakt worden in lijn met de Europese Toegankelijkheidsregeling en/of de WCAG (Web Content Accessibility Guidelines).

    Digitale toegankelijkheid is één aspect van het digitale klantenproces. Ook het geheel aan klantenprocessen houdt risico’s in op digitale uitsluiting. Hoewel het gebruik van meerdere kanalen al sterk ingeburgerd is bij ondernemingen en gebruikers, zijn er nog enkele uitdagingen verbonden aan het afstemmen van de soorten kanalen die een consument kan gebruiken. Met deze projectoproep wil de FOD Economie bedrijven en organisaties aanmoedigen om hun klantenbeleid te herzien. Het doel is om een inclusieve digitale klantenbeleving te creëren waarbij klanten gemakkelijk kunnen communiceren via verschillende kanalen (online, telefonische, in persoon).

    Voorbeelden van mogelijke projecten (niet exhaustief):

    • Het aanpassen van het klantenproces in zijn geheel om gebruikers/consumenten ongeacht hun digitale vaardigheden gebruik te laten maken van diensten. Bedrijven ondersteunen die hun klantenproces inclusief willen maken (bv. door gelijkwaardige ondersteuning offline en online aan te bieden, steeds een fysiek aanspreekpunt te garanderen, enz.);
    • Het aanpassen van websites en apps om toegankelijkheid in lijn met de Europese Toegankelijkheidsregeling en/of de WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) te verbeteren door middel van bijvoorbeeld audits, opleidingen, workshops, adviesverlening, enz.;
    • Training en sensibilisering rond het thema toegankelijkheid en de Europese toegankelijkheidsregeling;
    • Projecten waarbij door co-constructie/co-design de toegankelijkheid van digitale diensten wordt getest en verbeterd: gebruikers en hun vertegenwoordigers die samenwerken met digitale professionals tijdens het ontwerpproces of aanpassingen van digitale toepassingen en websites (inclusion by design).

    Opgelet: projecten mogen niet tot doel hebben om tools die de gebruiksvriendelijkheid/toegankelijkheid van websites/apps in kaart brengen of controleren te ontwikkelen, up te daten of aan te passen.

    Thema 3: Women friendly HR-beleid

    Het doel van het project is de integratie van alle vrouwen in de Belgische ICT-sector te bevorderen door ondernemingen/organisaties ertoe aan te zetten een genderinclusief personeelsbeleid te ontwikkelen, met name door het evenwicht tussen werk en privéleven te ondersteunen en/of een inclusieve werkomgeving te bevorderen, duidelijke opleidings- en promotietrajecten, best practices etc.

    Met dit project worden zowel bedrijven die in strikte zin tot de digitale/ICT-sector behoren geviseerd, alsook bedrijven die buiten die sector vallen maar die wel personen met een ICT-functie tewerkstellen.

    Dit thema focust voornamelijk op twee van de vijf doelstellingen van de Women in Digital-strategie Women in Digital: meer vrouwen in digitale sector | FOD Economie (fgov.be) die FOD Economie uitvoert: “bevordering van de integratie van vrouwen in de digitale arbeidswereld en/of in de digitale sector; bevorderen van het behoud van vrouwen in de digitale sector”.

    Voorbeelden van projecten (niet exhaustief):

    • Ontwikkelingstrajecten op maat van vrouwelijke werknemers en vrouwelijke ondernemers in functie van de ontwikkeling van digitale competenties;
    • Begeleiding bij het uitwerken van een women friendly HR-beleid rekening houdende met verschillende processen waarin barrières kunnen schuilen voor vrouwen zoals: aanwerving (bijvoorbeeld inclusieve jobomschrijvingen), opleiding/loopbaanontwikkeling en promotie (;
    • Definitie en monitoring van gender-KPI's;
    • Interne coachingprogramma’s voor vrouwen;
    • Ontwikkeling/verspreiding/vertaling van al bestaande toolkits waarmee bedrijven zelf aan de slag kunnen om de werkplek women friendly te maken;
    • Training en sensibilisering bij bedrijven over inclusief HR-beleid/DEI-beleid (Diversity, Equity & Inclusion), waarbij gerelateerde thema’s zoals seksisme op de werkvloer, balans werk/privé etc. ook worden belicht;

    Voor wie is deze projectoproep bedoeld?

    Deze projectoproep staat open voor:

    • elke rechtspersoon naar Belgisch recht die op het ogenblik van indiening over een ondernemingsnummer beschikt,
    • buitenlandse rechtspersonen van andere lidstaten van de Europese Unie die actief zijn in België,
    • publieke organisaties en bedrijven,
    • consortia (met maximum drie leden).

    Het project moet evenwel altijd ten dienste staan van de Belgische maatschappij.

    Welke subsidiebedragen zijn er?

    Het beschikbare budget voor de projectoproep 2024 is vastgelegd op 1.148.000 euro.

    De toegekende subsidie bedraagt minimum 80.000 euro en maximum 250.000 euro, met een maximum steunpercentage van 100% per toegewezen project.

    Verdere specificaties zijn terug te vinden in de projectoproep zelf.

    Wat zijn de toekenningscriteria?

    Aangezien het beschikbare en toe te kennen budget beperkt en geplafonneerd is, worden de kandidaten in concurrentie met elkaar gesteld zodat enkel steun wordt toegekend aan de meest kwalitatieve en relevante projecten volgens de volgende criteria:

    • de aanwezige expertise/knowhow bij de kandidaat;
    • het realistische karakter van het project, na te gaan aan de hand van het werkplan en de aanwezigheid van een performante aanpak;
    • het duurzaam karakter van het project;
    • de toegevoegde waarde van het project.

    Maximale projectduur

    Geselecteerde projecten kunnen ten vroegste op 1 januari 2025 van start gaan en moeten ten laatste 31 december 2025 zijn afgerond.

    Hoe deelnemen?

    De aanvragers wordt verzocht hun projectvoorstel uiterlijk op 31 mei 2024 om 17uur digitaal in te dienen via het e-mailadres bedigitaltogether@economie.fgov.be, aan de hand van het deelnemingsformulier (bijlage I) en alle documenten vermeld in de checklist (bijlage III).

    Gelieve het volgende te vermelden in het onderwerp van de e-mail: Projectoproep 2024_Deelnemingsformulier

    Raadpleeg voor meer informatie volgende documenten:

    Opgelet: Onvolledige formulieren kunnen leiden tot de niet-ontvankelijkheid van de aanvraag.

    Contact: bedigitaltogether@economie.fgov.be

    Gelieve bij vragen over de projectoproep het volgende te vermelden in het onderwerp van de e-mail: Projectoproep 2024_Vragen

     

    Laureaten

    Op de basis van de gedefinieerde selectiecriteria selecteerde een adviescomité negen projecten onder de volgende thema’s:

    Thema 1: Digitale vaardigheden

    Arteveldehogeschool – Digi-vaardig in de zorg

    • De gezondheidszorg evolueert in een snel tempo en gaat gepaard met veel nieuwe digitale toepassingen. Zelfstandige zorgverleners en zorgverleners in kleinere praktijken staan onder druk en hebben nood aan bijkomende digitale vaardigheden om met de huidige en toekomstige digitale toepassingen aan de slag te gaan. Met dit project wil Arteveldehogeschool de opleiding "Digitale vaardigheden voor zelfstandige zorgverleners" ontwikkelen met inspiratiemomenten en kennissessies.  Die opleiding helpt zorgverleners zoals thuisverpleegkundigen, ergotherapeuten, logopedisten en mondhygiënisten, de meerwaarde van digitale technologieën waaronder Artificiële Intelligentie (AI), in hun werkcontext te leren kennen.
    • Bedrag van de subsidie: 82.270,72 euro
    • Website: https://www.arteveldehogeschool.be/nl

    EFP - Programme de Compétences Numériques pour Entrepreneurs

    • Dit project is gericht op het verbeteren van de digitale basisvaardigheden van ondernemers (starters, bedrijfsdirecteuren of projectleiders) in lijn met het Europese digitale referentiekader (DigComp). Het biedt een flexibel trainingsprogramma “Paspoort voor Digitale Vaardigheden”. Het doel is om de digitale vaardigheden van de deelnemers aanzienlijk te verbeteren en zo hun concurrentievermogen te vergroten en bij te dragen aan de modernisering van kmo's in België.
    • Bedrag van de subsidie: 110.727,33 euro

    VUB – AGB District09 – Digicoach@work

    • Digicoach@work ondersteunt een netwerk van digicoaches op de werkvloer om de digitale vaardigheden van werknemers te versterken. Digicoaches bieden tijdens de werktijd digitale ondersteuning aan collega’s binnen hun bedrijf. Voor dit pilootproject werkt Mediawijs samen met het bedrijf North Sea Port uit Gent. Digicoach@work ontwikkelt op basis van die samenwerking een methodiek en tools op maat van bedrijven. Via een toolbox, online inspiratiesessies en train-the-trainer-sessies zal Mediawijs die methodiek breed bekend maken, zodat ook andere bedrijven in Vlaanderen en Brussel ermee aan de slag kunnen.
    • Bedrag van de subsidie: 161.442,93 euro

    Bibliothèques Sans Frontières – Digital Buddies

    • Het project richt zich op het consolideren en versterken van het “Digital Buddies” (DB)- programma van Bibliothèques Sans Frontières (BSF), een netwerk om burgers te mobiliseren om digitale inclusie voor iedereen te bevorderen. Het project omvat verschillende pijlers:
      • de Digital Buddies-gemeenschap uitbreiden: burgers worden gerekruteerd en opgeleid om kwetsbare personen digitaal te ondersteunen.
      • begeleiding voor de gemeenschap van Digital Buddies: ontwikkeling van doorlopende microtrainingsmodules via WhatsApp, regelmatig delen van nieuwe relevante inhoud voor hun ondersteuning, organisatie van bijeenkomsten en uitwisseling van beste praktijken, enz.
      • de actiepunten van de Digitale Buddies verder verspreiden: nieuwe partners zoeken om de sessies van Digital Buddies te faciliteren.
    • Bedrag van de subsidie: 90.000 euro
    • Website: https://www.bibzondergrenzen.be/

     

    Thema 2: Digitale toegankelijkheid en inclusieve dienstverlening

    KUL Leuven – LOOK IT

    • Dit project richt zich op het ondersteunen van kmo's bij het ontwerpen van gebruiksvriendelijke, toegankelijke en inclusieve digitale toepassingen. KU Leuven zal een loket opzetten dat bedrijven helpt hun websites en apps gebruiksvriendelijker te maken. Door middel van audits, opleidingen, workshops en adviesverlening zorgt dit project ervoor dat kmo’s beter uitgerust zijn om de gebruiksvriendelijkheid van hun digitale kanalen en producten te verbeteren, maar ook voldoende aandacht te hebben voor alternatieve kanalen, met inachtneming van de Europese Toegankelijkheidsregeling en de internationale richtlijnen  voor de Toegankelijkheid van Webcontent (WCAG -Web Content Accessibility Guidelines).
    • Bedrag van de subsidie: 145.986,13 euro

    Eleven Ways - Inclusive Technology Inspiration Hub

    • De "Inclusive Tech Inspiration Hub" geeft digitale ontwerpers en productontwikkelaars van kmo's en tech startups de kans om bij te leren over inclusieve technologieën zoals
      • spraakbesturing,
      • eye tracking,
      • schermlezers,
      • ruimtelijk computergebruik,
      • natuurlijke taalinterfaces.

      Deelnemers kunnen er bovendien ervaren hoe mensen met beperkingen (en andere digitale uitdagingen) digitale producten gebruiken en welke problemen zij ervaren. In de hub organiseert Eleven Ways co-creatieworkshops waarin deelnemers, begeleid door deskundigen, samenwerken met mensen met beperkingen. Die workshops geven diepgaand inzicht in de uitdagingen en oplossingen van digitale toegankelijkheid, waardoor de deelnemers hun eigen producten toegankelijker kunnen maken.

    • Bedrag van de subsidie: 92.473,33 euro
    • Website: https://www.elevenways.be/nl

    Steppers – Inclusive steps

    • Steppers zal een opleidingskit ontwerpen voor bedrijven, non-profitorganisaties en websiteontwerpers. Het doel is om die bedrijven te informeren over de principes en voordelen van digitale toegankelijkheid.
      Voordat de kit wordt geproduceerd, wordt er een studie uitgevoerd met een steekproef van professionals en organisaties om zijn inhoud aan te passen aan de werkelijke behoeften in het veld. Dit project wil leren leuk en toegankelijk maken.
    • Montant de la subvention: 94.944,84 euro
    • Website: https://www.steppers.be/

    AZ Groeninge - Samen Digitaal

    • Met dit project wil AZ Groeninge patiënten helpen de bestaande digitale tools te gebruiken, zodat ze relevante informatie en begeleiding op het juiste moment tijdens hun ziekteproces en behandeling ontvangen in een begrijpelijke taal. Hierbij gaat specifieke aandacht uit naar patiënten die minder vertrouwd zijn met digitale toepassingen. AZ Groeninge begint met het uitwerken van een digitaal traject voor oncologische patiënten dat nadien kan uitgebreid worden naar andere doelgroepen. Ook wordt er aandacht besteed aan het opleiden van medewerkers en het opzetten van een duurzame structuur.
    • Bedrag van de subsidie: 240.000,09 euro

    Thema 3: Women friendly HR-beleid

    Arteveldehogeschool – DiversIT

    • DIVERSIT richt zich op kmo's in de Belgische digitale/ICT-sector met als doel de inclusie en integratie van mensen met diverse achtergronden te verbeteren, met een speciale focus op vrouwen. Tijdens dit project worden trainingsmodules ontwikkeld die verschillende aspecten van een divers en inclusief HR- en organisatiebeleid behandelen. De focus ligt op het praktisch toepassen van die kennis binnen de organisaties. Ook worden relevante stakeholders binnen de kmo’s samengebracht om na te denken over de duurzame instroom van diverse profielen in de ICT-sector. Door interactieve en praktijkgerichte modules wordt er een gedeelde verantwoordelijkheid voor diversiteit en inclusie binnen de deelnemende kmo’s gecreëerd. 
    • Bedrag van de subsidie: 82.843,51 euro
    Laatst bijgewerkt
    3 februari 2025