Table of Contents
Interactie met de overheidsinstanties via het internet
In 2024 gebruikte 67,63 % van de Belgische burgers het internet voor hun interactie met de overheid. België bevindt zich daarmee ruim boven het EU-gemiddelde (56,19 %), maar blijft tegelijkertijd achter op Nederland (85,55 %), Luxemburg (75,21 %) en Frankrijk (70,72 %).
Onderstaande grafiek geeft de activiteiten weer van internetgebruikers in interactie met overheidsdiensten. Particulieren gebruiken het internet in hun interactie met de overheid het vaakst om
- toegang te krijgen tot persoonlijke gegevens (53,39 %)
- officiële communicatie of documenten te ontvangen (51,26 %) en om
- een afspraak te maken (33,04 %).
Hetzelfde geldt voor het EU-gemiddelde.
Problemen bij het gebruik van overheidswebsites
Bij het gebruik van overheidswebsites worden een aantal problemen gerapporteerd. De meest genoemde problemen zijn
- technische problemen (13,80 %)
- moeilijkheden bij het gebruik van de website/app (13,44 %)
- problemen met elektronische handtekening of identificatie (12,06 %)
Elektronische identificatie
Om in te loggen bij online applicaties moeten gebruikers vaak een veilige authenticatiemethode gebruiken. Dat kan bijvoorbeeld met behulp van hun elektronische identiteitskaart (eID). In België wordt elektronische identificatie vooral gebruikt voor privédoeleinden om toegang te krijgen tot onlinediensten (77,08%). eID wordt ook vaak gebruikt als identificatiemiddel om toegang te krijgen tot diensten die worden aangeboden door overheidsinstanties of openbare diensten in het land van herkomst (59,10 %).