Table of Contents

    PoWalCo is het Waalse platform voor de coördinatie van werven. Het is een beveiligd IT-portaal voor het verzamelen, valideren, structureren en verspreiden van de informatie in het kader van het beheer van de planning, de coördinatie en de machtigingen voor het uitvoeren van werven

    Het juridische kader voor het PoWalCo wordt geboden door:

    • Het decreet van 30 april 2009 betreffende de informatie, de coördinatie en de organisatie van de werven onder, op of boven de wegen of waterlopen (het nutsbedrijvendecreet)
    • Het besluit van de Waalse Regering van 8 november 2018 betreffende het informaticaportaal bedoeld in artikel 43 van het decreet van 30 april 2009 betreffende de informatie, de coördinatie en de organisatie van de werven onder, op of boven de wegen of waterlopen en tot opheffing van het besluit van de Waalse Regering van 8 oktober 2015 met hetzelfde doel

    Het nutsbedrijvendecreet van 30 april 2009 is bedoeld voor het informeren, coördineren en organiseren, in de tijd en ruimte, van werkzaamheden onder, op en boven wegen of waterlopen uitgevoerd door operatoren van telecommunicatienetwerken. Het bepaalt de verplichtingen waaraan moet worden voldaan vóór, tijdens en na de uitvoering van een werf.

    Doelstellingen

    Het doel van PoWalCo is drieledig: de veiligheid garanderen, slecht getimede openingen vermijden en weten wie wanneer er op het netwerk werkt.

    Informatie, programmatie en coördinatie van werven

    De aanmeldingsplicht (informatie)

    Volgens artikel 8 van het nutsbedrijvendecreet van 30 april 2009 moeten de operatoren van telecommunicatienetwerken en de beheerders van vervoersnetwerken zich aanmelden bij de Commissie voor de coördinatie van de werven.

    Ze moeten zich bekendmaken binnen de 120 dagen vanaf de datum waarop ze het recht verwerven om de weg of waterweg te gebruiken om er werken uit te voeren (art. 8, tweede lid van het nutsbedrijvendecreet van 30 april 2009).

    De verplichting om werven in te plannen

    In overeenstemming met artikel 11 van het nutsbedrijvendecreet van 30 april 2009 moeten de in artikel 8 bedoelde personen, met inbegrip van de operatoren van telecommunicatienetwerken, minstens eenmaal per jaar een programmering van hun werfprojecten bezorgen aan de Commissie voor de coördinatie van de werven.

    De geplande werkzaamheden mogen niet aanvangen binnen een termijn van minder dan zes maanden na het bezorgen van de desbetreffende programmering aan de Commissie. In het geval van kabel‑ en pijpleidingbeheerders die actief zijn in het kader van een geliberaliseerde activiteit, kan de termijn van zes maanden echter worden teruggebracht tot vier maanden door een besluit van de Commissie..

    De programmering van de werven gebeurt via PoWalCo. Daar moet informatie zoals over onder andere de locatie, de beschrijving van geplande werkzaamheden en deprojecttitel worden verstrekt.

    De verplichting om werven te coördineren

    De coördinatie van werven strekt ertoe de werven van de verschillende operatoren te groeperen  teneinde te vermijden dat de openbare weg telkens moet worden heropend. Het verzoek wordt gedaan door de in artikel 8 bedoelde personen (met inbegrip van de operatoren van telecommunicatienetwerken) en worden door het nutsbedrijvendecreet in het kader van de toepassing van PoWalCo als de coördinatieaanvragers aangeduid. De coördinatie van de werven moet toelaten om de orde van uitvoering van de werken, de opening en de sluiting van de werven gezamenlijk te bepalen.

    In overeenstemming met het besluit van 16 juli 2015 van de Waalse Regering tot goedkeuring van het technisch reglement van de Commissie voor de coördinatie van de werven van 20 maart 2015 betreffende de vrijstellingen bedoeld in de artikelen 10, 12 en 19 van het decreet van 30 april 2009, zijn bepaalde werven vrijgesteld van de verplichting tot coördinatie. Dat is met name het geval bij:

    1° krachtens de dringende noodzakelijkheid: elke preventieve tussenkomst of ten gevolge van een incident dat de veiligheid van de goederen of de personen aantast of bestemd om het voortbestaan van de openbare diensten of de spoeddiensten te verzekeren. Wordt o.a. beschouwd als een incident dat een dringende tussenkomst noodzakelijk maakt: de lekkage op een water‑ of gasnetwerk, de onderbreking van het netwerk, een elektrisch incident, een dreigend risico van incident op een kabel of leiding, de instorting van de rijbaan, de verzakking van een oever die een bouwwerk, een verbindingsweg, een gebouw bedreigen of de integriteit van een waterloop aantasten; (art. 2, eerste lid, 1°)3° krachtens het soort werken of krachtens hun beperkt belang: [...] b) alle werken die het gewestelijk openbaar domein en zijn aanhorigheden betreffen en die geen opening van het domein vereisen, met uitzondering van de hernieuwing van het wegdek; [...] e) de werken zonder opening van de verkeerswegen waarvoor de opening van het openbaar domein kleiner is dan 5 vierkante meter met een maximale lengte van 5 meter, met name, de plaatsing van de kast, de aansluiting, de palen,...; (art. 2, eerste lid, 3° b) en e)

    Een aanvraag indienen voor een machtiging tot uitvoering van een werf

    Het aanvraagdossier voor een machtiging tot uitvoering van een werf wordt beschreven in hoofdstuk IV van het  nutsbedrijvendecreet van 30 april 2009. Artikel 16 van het decreet voorziet in een standaardprocedure, terwijl artikel 17 van het nutsbedrijvendecreet in een vereenvoudigde procedure voorziet.

    Volgens de standaardprocedure dient de opdrachtgever bij de wegbeheerder een machtigingsaanvraag in voor de uitvoering van de werf, met vermelding van onder andere

    • de ligging van de werf,
    • het wegterrein van de werf,
    • de aard van de installaties,
    • de uit te voeren werken,
    • de geplande ontmanteling van de bestaande afgedankte installaties,
    • de duur en eventuele uitvoeringsfasen van de werken.

    Wanneer de coördinatieaanvrager geen antwoord ontvangt of slechts negatieve antwoorden ontvangt op zijn coördinatieaanvraag, kan een vereenvoudigd aanvraagdossier worden ingediend.

    In bepaalde gevallen geldt er een vrijstelling op de verplichting een machtiging tot uitvoering te verkrijgen, bijvoorbeeld in geval de werken dringend zijn met het oog op het vermijden of verhelpen van gevaarlijke situaties (artikel 4, §1, 1° Technisch reglement van de Commissie voor de coördinatie van de werven van 20 maart 2015). De vrijgestelde werven moeten echter uiterlijk de eerste werkdag na de aanvang van de werken via het platform worden gemeld.

    De machtiging tot uitvoering van de werf dient tijdens de werkzaamheden te allen tijde op de plaats van uitvoering worden bewaard.

    Termijnen

    Artikel 14, §1 van het nutsbedrijvendecreet van 30 april 2009 bepaalt dat elke coördinatieaanvrager die een werf wil uitvoeren, een coördinatieverzoek moet indienen, met naleving van de minimale kennisgevingstermijn van vier maanden. Andere geïnteresseerde partijen beschikken over een termijn van vijftien dagen, na ontvangst van het coördinatieverzoek om dit verzoek ingevuld terug te sturen, samen met de informatie over de installaties die in de bij de werf betrokken omtrek bestaan.

    Prijs

    Elke gebruiker moet een jaarlijkse vergoeding van maximaal 450 euro exclusief btw per gemeente betalen om toegang te krijgen tot het portaal.

    Laatst bijgewerkt
    22 oktober 2024