Table of Contents
Doelstellingen
Osiris is een informaticatoepassing voor de uitwisseling van informatie met het oog op de coördinatie van werken aan de openbare weg. In deze tool worden alle gegevens gecentraliseerd over projecten (de planning van werken) en werken die in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest uitgevoerd worden of uit te voeren zijn. Door gebruik te maken van Osiris kan deze informatie verspreid worden naar andere belanghebbende partijen zoals de politiezones, de MIVB, enz.
Osiris werd ingevoerd door de ordonnantie van 3 juli 2008 betreffende de bouwplaatsen op de openbare weg en verder uitgebouwd door de ordonnantie van 3 mei 2018 betreffende de bouwplaatsen op de openbare weg.
Statuut van institutionele versus niet-institutionele verzoekers
De rechten en plichten die voortvloeien uit de ordonnantie van 3 mei 2018, naar aanleiding van een project om de openbare weg in te nemen, worden in grote mate bepaald door de hoedanigheid van diegene die de intentie heeft de bouwplaats uit te voeren of voor wiens rekening de bouwplaats zal worden uitgevoerd. Dergelijke persoon wordt door de ordonnantie als verzoeker aangeduid, waarbij in de ordonnantie verder het onderscheid gemaakt wordt tussen institutionele of niet-institutionele verzoekers.
Naast een hele reeks uitdrukkelijk aangeduide administratieve overheden (politiezones, de MIVB, diensten die afhangen van een federale, gewestelijke, gemeenschaps-, provinciale of gemeentelijke administratie), omvatten institutionele verzoekers ook instellingen en bedrijven die krachtens een wet of een sectorale reglementering het recht hebben om werken uit te voeren op de openbare weg.
De website van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel Mobiliteit geeft een overzicht van de bestaande institutionele verzoekers. Hiertoe behoren met name de telecomoperatoren die actief zijn in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest.
Niet-institutionele verzoekers vormen dus de restcategorie (particulieren en bedrijven die bijvoorbeeld niet actief zijn in het beheer van kabels en leidingen).
Verplichting tot het voorbereiden en melden van de planning van werken
Volgens artikel 12, §1 van de ordonnantie van 3 mei 2018 moeten institutionele verzoekers hun prioritaire doelstellingen aankondigen in het kader van een vijfjarenplanning. Artikel 13 van die ordonnantie voegt daaraan toe dat de institutionele verzoekers elk jaar hun bijgewerkte planning voor de komende vijf jaar moeten invoeren in Osiris (en dit ten laatste op 31 oktober van elk jaar).
Volgens Artikel 22 en 23 van de ordonnantie van 3 mei 2018 dienen de institutionele verzoekers de programmatie van hun werken (de invulling van vijfjarendoelstellingen in concrete werken onder, op of boven de openbare weg) halfjaarlijks en uiterlijk op 30 april en 31 oktober van elk jaar in Osiris in te voeren.
Artikel 14 van het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 4 april 2019 tot uitvoering van de ordonnantie van 3 mei 2018 betreffende de bouwplaatsen op de openbare weg, voorziet in uitzonderingen op de verplichting om werken in een vijfjaarlijks of (half)jaarlijks programma op te nemen. Het gaat om werken die ook zijn vrijgesteld van de oproep tot coördinatie, maar ook om mobiele werven en werken:
a) waarvan het terrein zich tussen twee kruispunten bevindt en niet meer dan:
- 300 m² bedraagt voor openbare wegen van soort A0
- 2.500m² bedraagt voor openbare wegen van een andere soort;
b) die in maximaal 30 werkdagen worden uitgevoerd;
(Bijlage I van het besluit van 4 april 2019 bevat een classificatie van wegen (A0-wegen zijn bijvoorbeeld autosnelwegen).
Verplichte oproep tot coördinatie
Artikel 25, §1 van de ordonnantie van 3 mei 2018 verplicht institutionele verzoekers om, wanneer zij een werf wensen uit te voeren (werken op, onder of boven de openbare weg), een oproep tot coördinatie in Osiris te lanceren.De oproep tot coördinatie heeft betrekking op het deel van de openbare weg dat zich in en rond de werf bevindt (de coördinatiezone).
Indien de andere institutionele verzoekers eveneens een werf wensen uit te voeren onder, op of boven de coördinatiezone, brengen zij de institutionele verzoeker daarvan op de hoogte binnen de 15 dagen na de indiening van de oproep tot coördinatie.
Artikel 16 van het besluit van 4 april 2019 voorziet in uitzonderingen op de verplichting om een oproep tot coördinatie te lanceren voor werken op, onder of boven de openbare weg. Het gaat om:
- Bouwplaatsen, naast aansluitingen en heraansluitingen waarvan het terrein zich tussen twee kruispunten bevindt (maar er gelden specifieke voorwaarden wat betreft de omvang van de werken, het type wegen waarlangs wordt gegraven en de duur van de werken)
- Aansluitings‑ en heraansluitingsbouwplaatsen (maar het initiatief voor de coördinatie van de werken voor de aanleg van verschillende aansluitingen moet dan afkomstig zijn van de bouwheer van de werken)
- Ondergrondse bouwplaatsen die geen terrein op de rijbaan hebben of, indien wel, het aantal rijstroken behouden
- Kleinschalige werken in de terreinzones
- Bouwplaatsen voor de herasfaltering van de wegdekslijtlaag
- Mobiele bouwplaatsen
- Bouwplaatsen voor wegmarkering